به گزارش مانا، محمدرضا پوررجبی در این رابطه اظهار کرد: طی چند سال اخیر با توجه به شرایط و محدودیت های ناشی از تحریم ها و همچنین در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، با بهره گیری از دانش بومی و محصولات داخلی در بسیاری از زمینه های دانش طراحی، ساخت و تعمیرات تجهیزات بندری دستاوردهای قابل توجهی حاصل شده است.
وی افزود: چنین رویکردی منجر به ساخت و ارتقاء مکانیزم های عملکردی تجهیزات استراتژیک بندری همچون جرثقیل های تخلیه و بارگیری کانتینر شده که علاوه بر این، کاهش خروج ارز از کشور در شرایط بحرانی را در پی داشته است.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: از جمله این پروژه ها، می توان پروژه تعمیرات اساسی گنتری کرین(جرثقیل دروازه ای) شماره 8 بندر شهید رجایی با ظرفیت جابجایی 45 تن را برشمرد که در ترمینال کانتینری شماره یک این بندر مستقر است و به علت خوردگی و شکستگی ریل دچار مشکل شده بود.
پوررجبی اعتبار اجرای پروژه تعمیرات این جرثقیل غول پیکر که از نوع پست پاناماکس و ساخت شرکت ZPMC است را رقمی بالغ بر یک میلیارد ریال اعلام کرد که از محل منابع داخلی شرکت بهره بردار ترمینال یک کانتینری این بندر تأمین شده است.
سید مشکوه جلیلیان رئیس اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات خشکی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز طی اظهاراتی کارکرد بالا به دلیل گذشت 12 سال از زمان شروع بهره برداری آن، شرایط جوی و اقلیم خاص منطقه، رطوبت زیاد و حرارت محیطی بالا و طراحی نامناسب ریل ترولی را از جمله عوامل موثر بر خرابی این جرثقیل غول پیکر دانست که در حال حاضر این مشکل اصلاح شده است.
وی اضافه کرد: این پروژه برای نخستین بار است که توسط متخصصین داخلی بندر شهید رجایی عملیاتی شده و اجرای آن 20 روز کاری زمان برده است.
لازم به ذکر است، بندر شهید رجایی با داشتن پیشرفته ترین ترمینال ها و تجهیزات کانتینری بنادر ایران و انجام ٨٤ درصد کل عملیات جابجایی این نوع کالاها در کشور، به عنوان قطب کانتینری ایران محسوب می شود و در حال حاضر تعداد 18دستگاه گنتری کرین را در اختیار دارد.