نمایند مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مانا عملکرد دولت را در بخش دریایی مثبت ارزیابی کرد و گفت: به هر حال محدودیت هایی در ارتباط با تحریم ها وجود داشته است که بر عملکرد این بخش تاثیر گذاشته است اما در حوزه بنادر اتفاقات خوبی در شرف وقوع است و اکثر بنادر به صورت فعال در حال انجام فعالیت هستند هر چند محدودیت هایی هم وجود دارد که اکثر آنها به دلیل کمبود اعتبارات و مسائل تحریم است.
منصور آرامی افزود: علیرغم مشکلات تحریم ها عملیات اجرایی فاز سه بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کشور آغاز شده است، قرارداد تامین تجهیزات فاز دو بسته شده است، بخش خصوصی در بندر چابهار ورود پیدا کرده و مذاکرات با شرکت ها و کشتیرانی های بزرگ دنیا شروع شده است.
وی با بیان لزوم افزایش سرعت فعالیت ها در بنادر گفت: دولت باید به این باور برسد که برای رسیدن به شعار توسعه دریا محور یکی از موضوعات مهم توسعه بنادر است و برای این توسعه اعتبارات لازم را اختصاص دهد و توجه خاصی بر این موضوع داشته باشد.
وی با بیان اینکه هنوز در بنادر کشور زیرساخت های لازم و کافی برای رقابت با بنادر همجوار و منطقه بوجود نیامده است یادآور شد: این موضوع در سند چشم انداز 1404 مشخص شده است و ما باید هر چه سریع تر مسیر را به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دریامحور سوق دهیم.
آرامی افزود: با ورود بخش خصوصی به بنادر می توان زیرساخت ها را گسترش داد و شرایطی را فراهم کرد که ظرفیت بنادر افزایش پیدا کند.
به صنایع دریایی داخلی اعتماد کنیم
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد دولت در حوزه صنایع دریایی گفت: در این بخش مشکلاتی از قبل وجود داشته است که با تلاش های خوب وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تقویت صنایع دریایی مشکلات در حال حل شدن است هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد است.
وی با اشاره به خروج بزرگترین شرکت کشتی سازی کشور (ایزوایکو) از بحران افزود: اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت در سپردن سفارشات به کشتی سازی های داخلی، این صنعت را از بحران های گذشته خارج کرده است.
وی اظهارداشت: باید به صنایع دریایی داخلی اعتماد کنیم و به آنها سفارش دهیم البته نباید هر کاری حتی به قیمت پایین آمدن کیفیت به داخل سفارش داده شود اما اگر بپذیریم که متخصصین داخلی توان تولید را دارند در جهت تقویت آنها گام برمی داریم.
نماینده مردم بندرعباس گفت: باید این الزام برای فعالین حوزه دریایی بوجود آید که محصولات و تجهیزات دریایی مورد نیاز خود را از داخل تهیه کنند. از سوی دیگر وزارت صنعت هم باید تولید کنندگان این بخش را در زمینه فناوری، آموزش و تجهیزات تقویت کند تا آنها براساس استانداردها و سرعت روز فعالیت کنند.
وی تصریح کرد: همچنین لازم است صنایع دریایی خود را از حالت صرفا دولتی و نیمه دولتی خارج کند تا بتواند با صنایع دریایی خارج از کشور رقابت کند.