به گزارش گروه بین الملل مانا، با کاهش بازار اجاره کشتی های نفتکش، شاهد کاهش کرایه های Spot به پایین ترین میزان خود در سه ماهه گذشته بودیم.
براساس این گزارش، متوسط درآمد سوئزماکس ها به 31 هزار دلار در روز رسیده است. این میزان برای افراماکس ها 27 هزار در روز به ثبت رسیده است.
با اتمام طرح بارگیری در دریای سیاه و مدیترانه در ماه آگوست، نرخ سوئزماکس ها کاهش یافت.
تقاضا برای افراماکس ها نیز در خط دریای کارائیب و خلیج آمریکا با پر شدن انبارهای نفتی آمریکا، کاهش داشت.
در دریای بالتیک و دریای شمال، اجاره کنندگان افراماکس ها با افزایش عرضه این کشتی ها، کرایه های پایین تر را طلب می کنند.
در حال حاضر 64 فروند کشتی تانکر افراماکس در حال ساخت است که 10 درصد کل ناوگان این کشتی ها است.
از سوی دیگر سوئزماکس های جدید که شمار آنها معادل 17 درصد ناوگان فعال این کشتی ها است در حال ساخت هستند.
سؤالی که مطرح می شود این است که آیا بازار کشتی های تانکر به این میزان سوئزماکس و افراماکس نیاز دارد یا خیر.
براساس موسسه خدماتی McQuilling تقاضا برای سوئزماکس ها در سال جاری بالا است و انتظار می رود با افزایش شمار پالایشگاه های اروپایی در شمال و جنوب، و روانه شدن محمولات نفتی از غرب آفریقا به آنها، شاهد افزایش 10 درصدی تقاضا برای سوئزماکس ها باشیم.
به هرحال انتظار می رود تقاضا برای کشتی های تانکر افراماکس در سال جاری 1.5 درصد کاهش داشته باشد.