مدیرعامل شرکت کشتی سازی ندیم گسترش خلیج فارس در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان لزوم حمایت از صنعت ساخت کشتی در داخل در دوران پسا تحریم گفت: دولت باید این صنعت را از نظر مالی حمایت کند یعنی اعتباراتی در اختیار بانک ها قرار دهد تا بانک ها تسهیلات لازم را در اختیار سازندگان شناور قراردهند.
غلام عباس حافظ پور گفت : اگر آمریکا و غرب در سایر نقاط دنیا قدرت نمایی می کنند دلیلش برخورداری از نیروی دریایی و صنعت دریایی قوی است. ماهم باید صنعت دریایی قوی داشته باشیم که البته بدون سرمایه گذاری و حمایت این قدرت به دست نمی آید.
وی با بیان اینکه نباید هر نوع شناوری از خارج از کشور خریداری شود افزود: اگر صنعت کشتی سازی راه بیفتد بسیاری از صنایع دیگر هم در کنار این صنعت راه اندازی خواهد شد.
حافظ پور گفت: متاسفانه تا کنون عزم و اراده لازم جهت حمایت و پشتیبانی از صنعت کشتی سازی وجود نداشته است.
وی با اشاره به نبود حمایت از صنعت کشتی سازی از سوی سرمایه گذاران در داخل کشور گفت: قطعا در دوران پسا تحریم سرمایه گذاران خارجی بیشتری از صنعت کشتی سازی در داخل حمایت خواهند کرد.
وی افزود: در خارج از کشور بسیاری از شرکت های سازنده قطعات و موتور، کشتی را فاینانس می کنند و آن را به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار سفارش دهنده قرار می دهند این شرایط باعث رونق کشتی سازی ها می شود به گونه ای که ما دیگر نگران نبود مشتری نخواهیم بود.
وی یادآورشد: همچنین در دوران پسا تحریم خرید تجهیزات برای شناورها راحت تر انجام خواهد شد زیرا از نظر امور بانکی مشکلی نخواهیم داشت و راحت تر می توانیم با تامین کنندگان قرارداد ببندیم .
مدیرعامل شرکت کشتی سازی ندیم گسترش خلیج فارس تاکید کرد:با توجه به اینکه به جای خرید از واسطه ها خرید مستقیما از سازنده اصلی انجام می شود علاوه بر اینکه هزینه ها کاهش می یابد در زمان ساخت وتحویل دهی شناورها بسیار موثر خواهد بود.
لزوم حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات ساخت کشتی در داخل
وی با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدات و تجهیزات ساخت داخل از جانب کشتی سازی ها خاطر نشان کرد: اگر تولید کنندگان تجهیزات در داخل کیفیت محصولات خود را افزایش دهند استفاده از تجهیزات ساخت داخل به نفع کشور و کشتی سازان خواهد بود زیرا علاوه بر رونق تولید در داخل و افزایش اشتغالزایی می توان تجهیزات را خیلی سریع تر تهیه و روی کشتی ها نصب کرد ضمن اینکه هر زمان مشکلی ایجاد شود رفع مشکل و ارائه خدمات پس از فروش به راحتی امکانپذیر خواهد بود.
وی تصریح کرد: در دوران تحریم آنگونه که باید سازندگان داخلی اشتیاقی برای تولید تجهیزات نداشتند زیرا به دلیل کم مصرف بودن تجهیزات دریایی تولید آنها اقتصادی نبود اما با رونق کشتی سازی و ساخت کشتی های بیشتر در کشور تولید کنندگان تجهیزات وابسته به صنایع کشتی سازی نیز برای ساخت ترغیب می شوند.
حافظ پور گفت: باید به عنوان یک ایرانی و سازنده، مالکان کشتی را تشویق کنیم که از تجهیزات داخلی بر روی شناورها استفاده کنند. قطعا مالک هم برای اینکه از خدمات پس از فروش بهتری استفاده کند محصولات ساخت داخل را ترجیح خواهد داد.
مدیرعامل شرکت کشتی سازی ندیم گسترش خلیج فارس عدم حضور موسسات رده بندی خارجی در ایران را از دیگر مشکلات کشتی سازی ها در دوران تحریم ذکر کرد و گفت: به دلیل عدم حضور موسسات رده بندی خارجی کشتی هایی که تحت کلاس این موسسات بودند برای انجام تعمیرات به کشور نمی آمدند به همین دلیل ما از تعمیر این شناورها محروم بودیم .
وی خاط نشان کرد: البته برای ساخت کشتی در داخل با مشکلات رده بندی مواجه نبودیم زیرا کلاس های داخل توان وعلم این کار را داشتند.
وی در پایان در خصوص فعالیت های این شرکت گفت: علیرغم تمام مشکلات و بحران های موجود این شرکت از ابتدای سال تا کنون حدود 22 فروند شناور در نوع لندینگ کرافت ، یدک کش ،بارج و لایروب و... را تعمیر کرده است. همچنین 95 درصد ساخت شناور جمع آوری آلودگی نفتی انجام شده و این شناور طی ماه آینده به آب اندازی می شود.
حافظ پور تصریح کرد: مشکلات ساخت یک فروند رستوران دریایی که به دلیل شرایط تحریم و مسائل مالی نیمه کاره باقی مانده بود رفع شده است و پیش بینی می شود این شناور در سال جاری تکمیل و به مالک آن تحویل شود.