به گزارش گروه بین الملل مانا، احداث خط دوم کانال سوئزدر روزهای گذشته پایان پذیرفت و انتظار می رود این بخش از کانال در تاریخ 6 آگوست بطور رسمی افتتاح شود.
این پروژه با صرف هزینه هشت میلیارد دلاری زمان توقف کشتی ها برای گذر از این کانال را از 11 ساعت به سه ساعت کاهش می دهد اما به هرحال افتتاح این خط جدید تأثیری در محدودیت حجم کشتی های عبوری نداشته است.
به علاوه این خط در طول کانال و زمان عبور از آن تغییری به وجود نیاورده است.
از سوی دیگر عوارض ورود به این کانال افزایش چشمگیری داشته است که برخی کشتیرانی ها را با توجه به نرخ پایین سوخت رسانی تشویق به استفاده از مسیر کیپ برای رسیدن به اروپا می کنند.
کشتی های نفتکش نیز تغییر عمده ای را در بازار منطقه ای با گسترش کانال سوئز تجربه نخواهند کرد.
دلیل این امر عدم قابلیت عبور VLCC ها از کانال سوئز و ادامه استفاده این کشتیرانی ها از Sumed برای انتقال نفت بالاتر از یک میلیون بشکه نفت عنوان شده است.
بازار نفتا نیز به دلیل سایز کشتی های بکار گرفته شده، هرگز تحت تأثیر محدودیت های کانال سوئز نبوده است. گسترش کانال سوئز برای تاجران سوخت موتورهای جت نیز همچنین بی تأثیر باقی می ماند.
بازار LPG هم به دلیل عبور بسیار محدود کشتی های حمل گاز از کانال سوئز تغییر چندانی را احساس نخواهند کرد. این لاین جدید کالاهای ورودی به آمریکا را نسبت به مسیر Cape با یک یا دو روز کمتر به مقصد می رساند و در حال حاضر نیز کالای چندانی از شمال غرب اروپا رهسپار شرق نمی شود.
یکی دیگر از دلایل عدم افزایش نه چندان چشمگیر ترددها، شروع به کار کانال پاناما در آینده ای نه چندان دور است که به نوبه خود کشتیرانی ها خط آسیا – اقیانوس آرام را که به دنبال ذخیره زمان و هزینه هستند به خود جذب خواهد کرد.
مقامات کانال سوئز اعلام کرده اند: کشتی های با آبخور تا 20.1 متر قادر به عبور از کانال جدید هستند.
به هرحال کشتی های Q-Flex و Q- Max حمل LNG نیز با توجه به اندازه دروازه های ورودی هنوز قادر به عبور از کانال جدید سوئز نیستند.
در پایان فعالان صنعت LNG اظهار داشتند: گسترش کانال سوئز تأثیر بسیار محدودی برتردد کشتی های حمل LNG کوچک تر از Q-Flex خواهد داشت.