۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶

طرح گردشگری آشوراده به تصویب کمیسیون اصل 90 رسید

اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده در راستای توسعه هر چه بیشتر طبیعت گردی در استان گلستان به تصویب کمیسیون اصل نود رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۵۳۱۰
طرح گردشگری آشوراده به تصویب کمیسیون اصل 90 رسید
ابراهیم کریمی، مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان به خبرنگار مانا گفت: جلسه ای با حضور نایب رئیس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی، نمایندگان بازرسی کل کشور، دیوان عالی محاسبات ، مدیر کل محیط زیست استان و مقامات استانی گلستان در خصوص رسیدگی به وضعیت گردشگری جزیره آشوراده برگزار شد.
وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد آشوراده با همان سبک و سیاقی که قبلاً تعریف شده به مکانی ویژه طبیعت گردی تبدیل شود.
این مقام مسئول در استان گلستان تصریح کرد: هم اکنون مطالعات تفصیلی به منظور تبدیل جزیره آشوراده به مقصد طبیعت گردی کشور در حال انجام است.
وی افزود:پس از اتمام مطالعات تفصیلی، نتیجه کار برای تایید نهایی به سازمان محیط زیست کشور ارائه خواهد شد.
کریمی با اشاره به اینکه همین رئیس کمیسیون اصل 90 که باعث شد جاده از جنگل ابر عبور نکند، طرح گردشگری آشوراده را مطابق با محیط زیست منطقه دانسته است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیمات به عمل آمده سازمان همیاری شهرداری ها وظیفه انجام هماهنگی های لازم برای انجام مطالعات تفصیلی را عهده دار شده است.
وی گفت: هم اکنون گروه مهندسین مشاور توسط سازمان همیاری شهرداری ها استان گلستان برای انجام مطالعات اجرای طرح گردشگری آشوراده انتخاب شده اند.
کریمی اذعان داشت: طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته این گروه موظف تا قبل از شروع فصل زمستان طرح تفصیلی خود را تهیه و ارائه کنند.
این مقام مسئول در استان گلستان عنوان کرد: 380 هکتار از مجموع 680 هکتار زمینی که جهت ایجاد طرح گردشگری آشوراده در نظر گرفته شده است، به ایجاد امکانات لازم گردشگری ویژه طبیعت گردان اختصاص خواهد یافت.
وی تصریح کرد: از این میزان فقط 10 درصد آن مجوز ساخت و ساز مطابق با نوع امکانات طبیعت گردی را دارا خواهد بود.
کریمی متذکر شد: توسعه گردشگری در جزیره آشوراده به گونه ای خواهد بود که کمترین آسیب محیط زیستی را متوجه جزیره نکند.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تاکید کرد: ساخت و ساز در جزیره آشوراده با استفاده از مصالحی صورت خواهد گرفت که بکر بودن منطقه را تهدید نکند.
وی با اشاره به اینکه هنوز سرمایه گذار بخش خصوصی برای ایجاد امکانات گردشگری در جزیره آشوراده انتخاب نشده است، گفت: پس از تصویب نهایی طرح تفصیلی آن توسط سازمان محیط زیست، اقدام به انجام مراحل لازم برای انتخاب سرمایه گذار خواهیم کرد.
کریمی اظهار داشت: مشکلی به لحاظ سرمایه گذاری وجود ندارد و علاقه مندان بسیاری هستند که تمایل دارند طرح های گردشگری را در این جزیره ایجاد کنند.
به گفته وی، امید می رود با ایجاد طرح گردشگری در جزیره آ شوراده گردشگری در استان گلستان به طرز چشمگیری متحول شود چرا که این جزیره به عنوان تنهاترین جزیره دریای خزر از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان یادآور شد: پس از ایجاد طرح گردشگری در آشوراده اسکله های مناسب جهت تسهیل در رفت و آمد به جزیره در بندر ترکمن نیز ایجاد خواهد شد.
این مقام مسئول در استان گلستان اذعان داشت: همچنین شناورهای مناسب تفریحی نیز برای تردد گردشگران در منطقه در نظر گرفته خواهد شد.
کریمی خاطرنشان کرد: به این ترتیب آشوراده به قطب مهم گردشگری برای طبیعت گردان تبدیل خواهد شد.
جزیره آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله واقع شده است و تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می شود و به دلیل برخورداری از جاذبه های منحصربفرد ، یکی از قطب های مهم گردشگری شمال کشور است.
از لحاظ موقعیت جغرافیایی جزیره آشوراده با آب و هوای معتدل در غرب بندرترکمن قرار دارد و تا سال ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشته است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.
پوشش گیاهی جزیره، بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره زندگی می کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار