۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

فعالیت صنعت فراساحل پررنگ می شود

در دوران پس از تحریم باید نقش شرکت های داخلی در حوزه فراساحل پررنگ دیده شود و این شرکت ها حتما در سرمایه گذاری و توسعه حضور داشته باشند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۵۲۱۳
فعالیت صنعت فراساحل پررنگ می شود
رئیس پژوهشکده فناوری و مهندسی دریای پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار مانا ضمن بیان این مطلب گفت: بخشی از صنعت فراساحل کشور عمدتا به فعالیت های فراساحلی نفت و گاز و میادین مشترک و حوزه های جدید می پردازد. این حوزه ها ، حوزه هایی هستند که به سرمایه گذاری و بودجه کلانی برای توسعه نیاز دارند که با درآمدهای فعلی کشور امکان توسعه همه جانبه با سرعت قابل توجه وجود ندارد.
دکتر سعید مظاهری افزود: پیش بینی می شود با توافق ایران و 5+1 سرمایه گذاری خارجی و توسعه میادین فراساحلی با سرعت بیشتری انجام شود.
وی با اشاره به رشد قابل توجه شرکت های داخلی در زمینه های پیمانکاری، مشاوره و برنامه ریزی طی دو دهه اخیر یادآور شد: این شرکت ها با سعی و خطا در حوزه فراساحل رشد قابل توجهی داشته اند و قاعدتا در دوران توسعه پس از تحریم باید به بحث توان داخل توجه بسزایی داشته باشیم و در عین اینکه سرمایه گذاری های بین المللی اتفاق می افتد که بسیار مثبت و خوب است باید توجه کنیم که نقش شرکت های داخلی پررنگ دیده شود.
مظاهری ادامه داد :این انتظار وجود دارد که در صنعت فراساحل بالاخص سکوهای نفتی که در حال حاضر از فناوری های قدیمی استفاده می کند بتوانیم با ارتباطات و تعاملات بین المللی ،فناوری سکوها و صنعت فراساحل را به روز کنیم تا انتقال تکنولوژی به داخل کشور به خوبی صورت گیرد.
وی در خصوص میزان آمادگی شرکت های داخلی گفت: ما به اندازه کافی از شرکت های توانمند بخش خصوصی که تجربه کار با شرکت های خارجی را داشته وآمادگی مذاکره و تعامل با شرکت های توانمند خارجی بر اساس منافع ملی را دارا باشند برخورداریم. بنابراین اگر بخش بالادستی و سیاستگذاری حل شود بخش پایین دستی خیلی سریع آماده توسعه بازار کار بر اساس سیاست های کلان کشور خواهد بود.
وی اظهار امیدواری کرد توانمندی که طی چند دهه گذشته در کشور ایجاد شده و در برهه ای از زمان به دلیل مسائل اقتصادی کشور دچار رکود شده با یک گردش مالی مناسب مجددا احیا شود .
ضرورت ورود به حوزه انرژی های تجدید پذیر دریایی
وی انرژی های تجدید پذیر دریایی را بعد دیگر صنعت فراساحل ذکر کرد و گفت: در این بعد از صنعت فراساحل با توجه به تعاملات بین المللی می توانیم از فناوری و تکنولوژی جدید استفاده کنیم.
وی افزود:متاسفانه علیرغم برخورداری کشوراز 5800 کیلومتر ساحل به انرژی های تجدیدپذیر دریایی اهمیت چندانی داده نشده و در اولویت توسعه قرار نگرفته است در حالیکه سایر کشورها بیش از سه دهه است که در زمینه انرژی های تجدید پذیر دریایی فعالیت می کنند.
مظاهری اظهار داشت: حتی کشورهای اروپایی به سمتی حرکت می کنند که بیش از 20 درصد انرژی برق مورد نیاز خود را از انرژی های تجدیدپذیر دریایی استحصال کنند.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بسیاری از نقاط دوردست کشور مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان از مراکز تولید انرژی های برق آبی و حرارتی فاصله زیادی دارند و سوبسیدهای بسیاری بابت هزینه های انرژی برای این مناطق به خصوص در فصول تابستان پرداخت می شود که استفاده از انرژی های تجدید پذیر دریایی می تواند راهگشا و مسکن خوبی برای تولید انرژی در مناطق دوردست، جزایر و سواحل جنوب کشور باشد.
رئیس پژوهشکده فناوری و مهندسی دریای پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی با بیان ضرورت ورود به حوزه انرژی های تجدیدپذیر گفت: اگر صنعت با همین سرعت پیش برود بیش از 50 سال نمی تواند از ذخایر انرژی های فسیلی مانند نفت و گاز و ذغال سنگ استفاده کند و به ناچار باید به انرژی های جایگزین روی آورد که متاسفانه ما هنوز در این حوزه کاری را شروع نکرده ایم و حتما باید سرمایه گذاری جدی در این زمینه صورت گیرد.
مظاهری تصریح کرد: این انتظار وجود دارد که پس از تحریم و شروع تعاملات بین المللی، در سواحل جنوب فعالیت هایی در این زمینه آغاز شود.
برچسب ها: فراساحل
ارسال نظرات
آخرین اخبار