به گزارش مانا، "محمدعلی اصل سعیدی پور" ضمن اعلام این خبر افزود: در این مدت 59 فروند کشتی با ظرفیت 50 هزار تن از طریق بندر نفتی خلیج فارس در مجتمع بندری شهید رجایی سوخت گیری کرده اند.
به گفته وی، نفت کوره و نفت دیزل مهم ترین کالاهای سوختی برای کشتی های عبوری در تنگه هرمز و خلیج فارس است.
معاون بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان درآمدزایی قابل قبول سالیانه برای بندر و بخش خصوصی و نیز اشتغال زایی برای یک هزار فعال دریایی و بندری از مزایای توسعه صنعت بانکرینگ در بنادر هرمزگان دانست.
سعیدی پور با اشاره به انجام عملیات بانکرینگ 578 هزار تن سوخت به کشتی های عبوری در تنگه هرمز پیش بینی کرد، تا پایان سال 2.5 میلیون تن سوخت از طریق بندر نفتی خلیج فارس فروخته شود.
وی از گام های بلند بنادر هرمزگان به ویژه بندر خلیج فارس برای افزایش سهم از صنعت بانکرینگ سخن به میان آورد و گفت: این بندر 70 کیلومتر مسیر کشتی های عبوری را در آبهای خلیج فارس برای تامین سوخت آنها، کاهش داده است.
این مقام مسئول افزود: لنگرگاه بندر نفتی خلیج فارس، آب های بین المللی مجاور تنگه هرمز و جنوب جزیره لارک از جمله مکان هایی است که بدون معطلی و در کمترین زمان، خدمات بانکرینگ یا سوخت رسانی به کشتی ها انجام می شود.
وی از برنامه ریزی های صورت گرفته افزایش سهم سوخت رسانی بندر نفتی خلیج فارس از 5 درصد در سال 86 به 20 درصد در سال 95 خبر داد و افزود: قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه این سهم تا 50 درصد افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: قرار است به زودی یک اسکله 20 هزار تنی نیز در این بندر احداث شود.
معاون بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اضافه شدن تعداد شرکت های بخش خصوصی را علت اصلی توسعه این صنعت در بندر نفتی خلیج فارس عنوان کرد و افزود: 3 قرارداد جدید نفتی نیز در بخش ساخت مخازن نفتی، ایجاد مخازن و تجهیز اسکله و ناوگان دریایی در این بندر انعقاد شده است.
سعیدی پور یادآور شد: بندر نفتی خلیج فارس با دارا بودن 9 پست اسکله به طول 1200 متر و آبخور متوسط 7.5 متر 320 هکتار وسعت دارد و هم اکنون این بندر بین 200 بندر سوخت رسان جهان جایگاه یازدهم را دارد.
وی اضافه کرد: این بندر در 23 کیلومتری غرب شهر بندرعباس و در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی واقع شده و در زمینه سوخت رسانی، صادرات و ترانزیت فرآورده های نفتی فعال است.