مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان بنادر و دریانوردی ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: طی 12 ماهه سال 1393 بیش از ده میلیون و 700 هزارتن انواع کالاهای بازرگانی از بنادر جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شده که این میزان عملکرد ترانزیتی حاکی از رشد 38 درصدی ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
خسرو سرایی افزود: همچنین طی این مدت 4.9 میلیون تن کالای نفتی و 5.8 میلیون تن نیز انواع کالاهای غیرنفتی از بنادر کشور ترانزیت شده است.
وی اظهار داشت: طی ماهـهای فروردین و اردیبهشت سال 1394، حدود 952 هزارو 894 تن مواد نفتی از طریق بنادر جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شده است که نشانگر رشد 7 درصدی در مقایسـه با عملکرد مدت مشابه سال قبل است.
وی یادآور شد: همچنین طی این مدت، بندر امام خمینی (ره) بعنوان مهمترین بندر ترانزیت نفتی شاهد عملکرد ترانزیتی به میزان 779هزار و490تن بوده است.
مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه میزان ترانزیت انواع کالاهای غیرنفتی گفت: طی دو ماهه نخست سال 1394حدود 703 هزار و 692تن انواع کالاهای غیرنفتی از بنادر کشور ترانزیت شده است که بندر شهیدرجایی به عنوان مهمترین بندر ترانزیت غیرنفتی، طی دو ماهه اول سال جاری، شاهد ترانزیت حدود 634 هزار و 327تن کالای غیرنفتی بوده است.
به گفته سرایی عملکرد ترانزیت غیرنفتی بنادرکشـور طی دو ماهـه اول سـال جاری، درزمینــه کالاهــایی چون محصولات کشاورزی، موادغذائی، فلزات و کالاهــای معدنی افزایش داشته و بیشترین میزان کاهش نیز در زمینه ترانزیت انواع خودرو اتفاق افتاده است.
آمادگی بنادر برای ارائه خدمات بندری به انواع کالاهای ترانزیتی
وی در خصوص میزان آمادگی بنادر برای ترانزیت کالا در صورت لغو احتمالی تحریم ها اظهارداشت:با عنایت به تامین ظرفیت های مناسب بندری و برنامه های اجرا شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی، هیچگونه محدودیتی برای جذب کالاهای بازرگانی شرکای ترانزیتی و بازارهای هدف در بنادر کشور وجود ندارد و آمادگی کامل برای ارائه خدمات بندری به انواع کالاهای بازرگانی وجود دارد و در مجموع می توان گفت در ارتباط با ترانزیت، در بنادر کشوربا کمترین مشکل مواجه هستیم.
وی مشکلات ترانزیت را به دو بخش تقسیم کرده و اظهار داشت: دسته اول مشکلاتی است که مستقل از تحریم بوده و اصولا حتی اگر تحریم هم وجود نداشت به عنوان موانع جدی در رشد ترانزیت کالا محسوب می شدند و دسته دوم مشکلاتی هستند که ریشه در تحریم دارند و درصورتیکه تحریم ها لغو شود می تواند تاثیر بسزایی در رشد ترانزیت داشته باشد.
مدیرکل تعرفه و ترانزیت سازمان بنادر و دریانوردی افزود: به لحاظ امنیت حمل و نقل کالای ترانزیتی، مسیر ایران همواره بهترین مسیر بوده و هست، و این روزها با ناآرامی برخی مسیرهای دیگر نقش کشورمان برای کالاهای ترانزیتی برجسته تر شده است. بنابراین در بنادر به اندازه کافی برای کالاهای ترانزیتی ظرفیت ایجاد شده است.
زیربنای ترانزیت، توسعه حمل و نقل چند وجهی است
سرایی با بیان اینکه هیچ مشکلی در بنادر کشور در زمینه جذب کالاهای بازرگانی شرکای ترانزیتی وجود ندارد گفت: بخش عمده مشکلات متوجه بازارهای هدف بواسطه تاثیرپذیری آنها از اعمال تحریم های استکباری برعلیه منافع ایران و برخی نارسائی های پسکرانه ای است.
وی یادآورشد: در سال جاری اقدامات بسیار خوبی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی انجام شده است به گونه ای که تمامی دستگاه های ذیربط بتوانند در این راستا تمامی فعالیت های خود را به صورت متمرکز انجام دهند و همه دستگاه ها موظف شده اند تمامی اقدامات خود را با شورایعالی ترابری هماهنگ سازند، که این اقدام می تواند بسیار کارساز باشد.
وی در پایان سخنان خود گفت: کلیه فعالین باید به این نکته توجه داشته باشند که زیربنای ترانزیت، توسعه حمل و نقل چند وجهی است و توسعه حمل و نقل چند وجهی در گرو استفاده از اپراتورهای حرفه ای در سطح بین المللی است.