۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳

ایجاد موزه خلیج فارس عزم ملی می طلبد

مدیر کل اداره موزه های کشور گفت: ساخت موزه منطقه ای خلیج فارس نیازمند عزم ملی و همکاری های فرابخشی است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۸۲۸۱
ایجاد موزه خلیج فارس عزم ملی می طلبدمحمد رضا کارگر، مدیر کل اداره موزه های کشور در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص ضرورت ساخت موزه منطقه ای خلیج فارس اظهار داشت:با توجه به اظهارات سالهای اخیر کشورهای عربی مبنی بر عربی خواندن نام خلیج فارس ، ساخت موزه ای برای اثبات حقانیت همیشه فارس بودن این خلیج بسیار ضروری به نظر می رسد.
وی تصریح کرد: اما ساخت چنین موزه ای بسیار پیچیده است و به مطالعات جامع تفصیلی و کارشناسی شده نیاز دارد.
مدیر کل اداره موزه های کشور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: برای ایجاد یک موزه نام موزه باید بر محتوای آن دلالت داشته باشد.
وی یادآور شد: بنابراین نمی توان صرف آنکه موزه ای در یکی از شهرهای جنوبی کشور ایجاد شده ،نام آن را خلیج فارس نهاد.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: برای ساخت موزه منطقه ای خلیج فارس قبل از هر چیز باید تعریف طرح محتوایی آن تعریف شود.
وی با تاکید بر اینکه راه اندازی موزه خلیج فارس نیازمند عزم ملی است،تصریح کرد: ایجاد موزه منطقه ای خلیج فارس همکاری ارگان های مختلف از جمله وزارت امورخارجه،مرکز اسناد، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری را می طلبد.
به گفته وی،در این موزه باید اسناد و مدارک و هر آنچه که از گذشته تا کنون در خصوص خلیج فارس وجود دارد جمع آوری و یکجا به نمایش گذاشته شود.
مدیر کل اداره موزه های کشور تصریح کرد: همچنین جمع آوری نقشه هایی که تا کنون از خلیج فارس وجود داشته نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اشیا به دست آمده طی حفاری های انجام شده در طول سواحل خلیج فارس و سوابق باستان شناسی را از دیگر مواردی دانست که باید در موزه منطقه ای خلیج فارس به نمایش گذاشت.
وی افزود: همچنین باید با انجام مطالعات جامع بررسی و ریشه یابی شود که نام مجعول خلیج عربی از کی و با چه انگیزه ای بر سر زبان ها افتاد.
کارگر تاکید کرد: لازم است حقانیت و سیادت تاریخی ایران بر خلیج فارس در موزه ای تحت عنوان "خلیج فارس" از دو مقوله علمی و تاریخی برای مخاطب به نمایش گذاشته شود.
مدیر کل اداره موزه های کشور با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست این موزه در کدام استان جنوبی احداث خواهد شد، گفت: ایجاد موزه خلیج فارس قبل از مکان یابی نیازمند انجام مطالعاتی است که ذکر کردم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ساخت موزه خلیج فارس در دستور کار سازمان میراث فرهنگی نیست، عنوان کرد:بنا بر موارد فوق ساخت چنین موزه ای نیازمند مطالعات گسترده و همکاری های فرابخشی است که امیدوارم روزی شاهد تحقق آن باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار