به گزارش مانا، نتایج ناشی از "سفارشات منتخب" جهت تضمین سوددهی شرکت کشتى سازى کره، سقوط این کشتی سازی را از جایگاه دوم به سوم را به همراه داشته است.
بر اساس این گزارش، کشتیسازان کرهای تفاهمنامهای مبنی برسفارش ساخت 10 فروند کشتی به ظرفیت 290 هزار CGT راامضاکردند. یاردهای کشتیسازی کره در ماه ژانویه و فوریه به ترتیب کشتیهایی به ظرفیت 1.74 میلیون CGT و 1.86 میلیون CGTسفارش گرفته بوده اما این سفارشات به طور چشمگیری از ماه مارس کاهش یافته است.
این گزارش میافزاید: کشتیسازی کره در ماه مارس سفارش کشتیهایی به ظرفیت 550 هزار CGT را متقبل شده است. کشتیسازی چین در ماه آوریل از 49درصد سفارش جهانی سفارش ساخت 67 فروند کشتی را به خود اختصاص داد و بعد از آن ژاپن با ساخت 21 فروند کشتی 27درصد از سفارشات جهانی را از آن خود کرد. در همین ماه سفارشات جهانی ساخت کشتیهای جدید 113 فروند گزارش شده است که نسبت به سفارشات ماه مارس با 137 فروند با کاهش همراه بوده است.
همچنین در فهرست سفارشات سال ٢٠١٤ میلادى، کشتیسازان چین با سفارش ساخت کشتیهای جدید در ماه آوریل با ظرفیت 6.3 میلیون CGT بالاتر از کره با سفارش4.44 میلیون CGT قرار گرفته است.
مجموع سفارشهای ساخت کشتی در کره از مدت مشابه سال گذشته17 درصد کاهش یافته در حالی که مجموع سفارشات چین از مدت مشابه در سال گذشته با 11 درصد افزایش همراه بوده است.
این گزارش حاکیست : افزایش سفارشات کشتیهای فله بر با بهبود بازار رو به رشداست. اما کشتیسازان به نام کره به ندرت سفارش ساخت کشتیهای ارزان همچون کشتی های حمل فله را میپذیرند و بر روی کشتیهای گران قیمت چون تانکرها،حاملان گاز و بخش فراساحلی سرمایهگذاری میکنند.