src="/files/fa/news/.ir/Upload/Files/Thumbnails/3c5b9ad0-0eae-4de6-bf28-847389cc229b_260_199.jpg' class='img_convert' title='چشم انداز کشتیرانی به وضعیت باثبات ارتقاء یافت' alt='چشم انداز کشتیرانی به وضعیت باثبات ارتقاء یافت'>به گزارش مانا به نقل از لویدزلیست این تصمیم بازتاب بهبود درآمدها، کاهش هزینههای سوخت کشتی و کاهش ظرفیت فعال حمل است.
این موسسه اعلام کرد: این تصمیم ناشی از ملاحظه بهبودهای سود قبل از کسر مالیات، استهلاک و بهره بانکی است که از هزینههای پایین سوخت منتج شده است؛ همچنین صرفهجوییهای هزینهای که از کاهش قیمت سوخت، بهکارگیری رویه حرکت کند کشتیها که به جذب ظرفیت فعال کمک کرده است و همچنین سایر رویکردهای صرفهجویی هزینهای ناشی شده است.
مودی عنوان کرد قیمت سوخت کشتی از اوج خود در فوریه 2012 که حدود 740 دلار به ازای تن بود به حدود 600 دلار کاهش یافته است.
این آژانس مطرح کرد با وجود اینکه شرایط بازار «سرد و بیرونق» بود، اما با رکود همراه نبود.
نرخ های کرایه حمل در بخش فله خشک بهبودهایی را نشان می دهد در حالی که در بخش کانتینر نرخهای کرایه حمل همچنان تحت فشار هستند.
تحقیقات موسسه مودی نشان میدهد : میانگین درآمد روزانه برای کشتیهای کیپسایز در مقایسه با سال گذشته که زیر پنج هزار دلار بود، از اواخر 2013 بین ده تا 3 هزار دلاردر هر روز نوسان داشته است، این در حالی است که پیشبینی میشود نرخهای کرایه حمل کانتینر در 18 ماه آینده پرافت و خیز باشد.
این موسسه در گزارش خود آورده است:اصول زیربنایی بازار از طریق مدیریت فعال عرضه ظرفیت شامل به تعویق انداختن و لغو سفارشهای ساخت، اوراق کردن مسنترین و ناکارآمدترین کشتیها، غیرفعال نمودن کشتیها و به کارگیری روند حرکت کند کشتیها میتواند از بدتر شدن نرخهای کرایه حمل کانتینر برای اپراتورهای کشتیهای کانتینری جلوگیری کند.
این موسسه می گوید: برای تانکرهای مخصوص حمل نفت خام، رشد ناخالص فرآوردهها در حدی نبود که ظرفیت حمل مازاد فعلی را جذب کند در نتیجه پیش بینی نمیکنیم در 12 الی 18 ماه آتی افزایش زیادی در نرخهای کرایه حمل مقطعی اتفاق بیفتد.
مودی در ادامه آورده است: صنعت کشتیرانی همچنین با به تعویق انداختن و لغو قراردادهای سفارش ساخت کشتیهای جدید، اوراق کردن مسنترین و ناکارآمدترین کشتیها و نیز غیرفعال کردن کشتیها، در هزینه ها صرفه جویی میکند.
ماریکو سمتکو، تحلیلگر و دستیار نائب رئیس مودی عنوان معتقد است: تجدیدنظرها حاکی از پیشبینیهای ما در مورد این مسأله است که سود ناخالص صنعت جهانی کشتیرانی در سال 2014 رشد متوسطی خواهد داشت و رشدی در بازه منفی 5 درصد تا 10 درصد خواهد داشت.
وی گفت : تا وقتی که مساله ظرفیت مازاد همچنان نگرانیِ عمده صنعت کشتیرانی باشد، ما معتقدیم این صنعت در شرایط بیرونق خواهد بود و اینکه شکاف بین عرضه – تقاضا در عمل بدتر از وضعیت فعلی نخواهد شد.
این تحلیلگر و دستیار نائب رئیس مودی می گوید: در چنین شرایطی، ما پیشبینی میکنیم رشد عرضه کشتیها از رشد تقاضا از 2 درصد بیشتر نخواهد بود، یا اینکه رشد تقاضا بیشتر از 2 درصد از رشد عرضه پیشی نخواهد گرفت.
با وجود این، وی عنوان کرد: چشم انداز صنعت کشتیرانی ممکن است مجدداً منفی شود اگر شکاف بین عرضه و تقاضا زیاد شود؛ مثلاً رشد عرضه بیش از 2 درصد از رشد تقاضا بیشتر شود یا اگر سود ناخالص صنعت کشتیرانی در مجموع بیش از 5 درصد کاهش یابد.
وی افزود : تنها زمانی چشم انداز به مثبت تغییر مییابد که ظرفیت مازاد کشتی ها در عمل کاهش یابد و رشد سود ناخالص صنعت کشتیرانی در مجموع از 10 درصد بیشتر شود.
بر اساس این گزارش طی 18 ماه آینده، مودی پیش بینی میکند رشد تقاضاها ادامه یابد و با توجه به رشد بیشتر GDP جهانی و سفارشهای ساخت کشتیهای جدید، رشد تقاضا بر رشد عرضه پیشی بگیرد و سبب شود نرخهای کرایه حمل برای انواع کشتیها افزایش یابد.
در بین 27 شرکت کشتیرانی که در گزارش آمده است، تنها Hapag-Lloyd، Mitsui OSK Lines، Navios Maritime Holdings، Navios Maritime Partners، NYKو Teekay Corp ؛ چشم انداز منفی داشتند، در صورتی که رتبه شرکت Sovcomflot JSC در حال بررسی بود.
20 شرکت باقیمانده چشم انداز باثبات داشتند.