۰۲ دی ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۶

بی‌ثباتی دریایی سالانه ۱.۱ میلیارد دلار به اقتصاد غرب اقیانوس هند ضرر می‌زند

امنیت دریای سرخ در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۵ همچنان نامشخص است. اقیانوس هند غربی (WIO) همچنان شاهد افزایش تهدیدات دریایی است. این محیط امنیتی ناپایدار با تجدید حیات دزدی دریایی در امتداد خط ساحلی سومالی همراه شده است.
کد خبر: ۱۰۵۵۵۱

بی‌ثباتی دریایی سالانه ۱.۱ میلیارد دلار به اقتصاد غرب اقیانوس هند ضرر می‌زند

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از tradewindsnews؛ وقوع یک حادثه مهم دریایی در ماه نوامبر برای نفتکش «هلاس آفرودیت» با پرچم مالت در سواحل پانتلند نشان می‌دهد که با تشدید تهدیدات دریایی، پتانسیل عظیم اقتصاد آبی منطقه نیز متحمل هزینه‌های سنگین می‌شود.
گزارش‌های دریافتی حاکی است تهدیدات دریایی سالانه ۱.۱ میلیارد دلار برای منطقه اقیانوس هند غربی هزینه در بر دارد که معادل ۶ درصد از تولید ناخالص دریایی WIO است. سرمایه طبیعی این منطقه ۳۳۰ میلیارد دلار ارزش دارد و صنایع اقتصاد آبی در WIO سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار تولید ناخالص دریایی ایجاد می‌کنند.
در این میان، برخی دیگر از تهدیدات شامل تأثیر ماهیگیری غیرقانونی، گزارش‌نشده و بی‌قاعده (IUU) است که خسارت ناشی از آن حدود ۲۴۵ میلیون دلار برآورد می‌شود.
با افزایش ترافیک کشتیرانی در WIO، بروز فجایع زیست‌محیطی نیز می‌تواند به طور بالقوه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه پاکسازی برای منطقه به همراه داشته باشد. فاجعه سواحل موریس در سال ۲۰۲۰، که به گل نشستن کشتی فله‌بر MV Wakashio و نشت حدود ۱۰۰۰ تن نفت کوره به اقیانوس را به همراه داشت، نمونه‌ای از این حوادث است؛ هزینه پاکسازی فوری این حادثه حدود ۵۰ میلیون دلار تخمین زده شد.
بر اساس این گزارش، ادگارد رازفیندراهی، دبیرکل کمیسیون اقیانوس هند (IOC)، اعلام کرد: «در حالی که مرکز ادغام اطلاعات دریایی منطقه‌ای و مرکز عملیات هماهنگی منطقه‌ای دستاوردهای واقعی داشته‌اند، اما از ثبات کافی برخوردار نیستند. برای حفاظت از معیشت، اقتصاد و اکوسیستم‌های دریایی، این قابلیت‌ها باید در بودجه‌های ملی و منطقه‌ای ادغام شوند و شکاف‌های اطلاعاتی نیز برطرف شود.»
طبق گزارشی که هفته گذشته از سوی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا (ECA) منتشر شد، ناامنی دریایی به عنوان عامل اصلی تأثیرگذار بر رشد صنایع مبتنی بر اقیانوس در غرب اقیانوس هند شناخته شده است.
در پایان این گزارش تأکید شده است که دزدی دریایی همچنان به عنوان یک خطر مداوم در منطقه WIO ادامه دارد. به نظر می‌رسد شبکه‌های دزدی دریایی بار دیگر در حال ظهور هستند. اگرچه ممکن است سطح اوج فعالیت آن‌ها مانند سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ تکرار نشود، اما دزدی دریایی همچنان به عنوان یک «هزینه پنهان» برای تجارت دریایی در WIO باقی خواهد ماند. ریسک دزدی دریایی در سال ۲۰۲۱ برای جامعه کشتیرانی WIO حدود ۱۶۰ میلیون دلار هزینه به همراه داشته که عمدتاً شامل حق بیمه و هزینه‌های امنیتی خصوصی بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار