۲۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۴

پیش‌بینی بازار آرام و باثبات برای حمل‌ونقل فله خشک در سال ۲۰۲۶

بازار حمل‌ونقل فله خشک، پس از یک سال اختلالات ژئوپلیتیکی و عدم قطعیت‌های تجاری که بیش از عوامل بنیادی عرضه و تقاضا بر آن اثرگذار بود، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۶ بهبود یابد.
کد خبر: ۱۰۵۴۹۷

پیش‌بینی بازار آرام و باثبات برای حمل‌ونقل فله خشک در سال ۲۰۲۶

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مؤسسه Drewry؛ به گفته دیپانشی پوگالوک، تحلیلگر تحقیقاتی این مؤسسه، نیمه دوم سال ۲۰۲۵ از پیش نشانه‌هایی از ثبات ظاهری را نشان داده است. کاهش اخیر سیاست‌های USTR، همراه با آتش‌بس تعرفه‌ای آمریکا و چین که در اوایل نوامبر اعلام شد، احتمال شوک‌های تعرفه‌ای ناگهانی و گسترده را کاهش داده و زمینه‌ای پایدارتر برای تجارت کالا در سال ۲۰۲۶ فراهم می‌کند.
محرک‌های صعودی از انتظار بازار حمل‌ونقل نسبتاً قوی‌تر در سال آینده پشتیبانی می‌کنند، در حالی که خطرات نزولی کلیدی، حوزه‌هایی را برجسته می‌سازند که احتمالاً شتاب رشد آن‌ها کاهش خواهد یافت.
رشد حمل بوکسیت، پتانسیل صعودی کشتی‌های کیپ‌سایز را در سال ۲۰۲۶ تقویت می‌کند. انتظار می‌رود صادرات جهانی بوکسیت در سال ۲۰۲۶ به دلیل تقاضای قوی چین و اروپا، ۸.۶ درصد افزایش یابد.
آمریکای جنوبی محرک اصلی رشد قابل توجه سال ۲۰۲۶ خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود محصول سویای برزیل در سال‌های ۲۰۲۵–۲۰۲۶ به رکورد ۱۷۸ میلیون تن برسد. این رشد با پیشرفت سریع برداشت، به‌طوری که تا اواسط اکتبر ۱۴ درصد از مساحت کاشته‌شده برداشت شده و سومین سرعت سریع ثبت‌شده را رقم زده است، پشتیبانی می‌شود. کاشت زودهنگام برای برداشت ژانویه، به برزیل امکان می‌دهد صادرات سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۶ را با رونق همراه کند.
از سوی دیگر، تقاضای زغال‌سنگ کک‌شو هند قرار است یکی از قابل‌اعتمادترین محرک‌های صعودی برای حمل فله خشک در سال ۲۰۲۶ باقی بماند. با افزایش مداوم تولید فولاد و راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ کوره بلند، انتظار می‌رود وابستگی هند به زغال‌سنگ کک‌شوی وارداتی افزایش یابد.
در ادامه این گزارش آمده است که مهم‌ترین مانع ساختاری برای بازار فله خشک در سال ۲۰۲۶، حجم عظیم کشتی‌های جدیدی است که وارد ناوگان جهانی می‌شوند. با برنامه‌ریزی تحویل بیش از ۶۰۰ کشتی، این صنعت با سنگین‌ترین هجوم تناژ جدید در بیش از یک دهه اخیر مواجه خواهد بود.
دو کشور دارنده ذخایر سنگ‌آهن که برای سال ۲۰۲۶ با رکود ناامیدکننده‌ای روبه‌رو هستند، هند و گینه خواهند بود. داستان واردات سنگ‌آهن هند یکی از معدود شگفتی‌های مثبت در سال ۲۰۲۵ بود که با تولید قوی فولاد و محدودیت عرضه داخلی حمایت شد.
یکی دیگر از خطرات نزولی برای سال ۲۰۲۶، ناشی از آتش‌بس اخیر با هدف تثبیت کریدور دریای سرخ است؛ جایی که حملات کاهش یافته و چشم‌انداز امنیتی در اطراف کانال سوئز، به‌ویژه برای کشتی‌های پاناماکس و سوپرامکس، بهبود یافته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار