
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مؤسسه Drewry؛ نرخهای حمل کانتینر به ساحل غربی آمریکا در هفته منتهی به یازدهم دسامبر ۷ درصد کاهش یافته است، در حالی که نرخ محمولههای ساحل شرقی ۵ درصد اُفت داشته و به ترتیب به ۲۱۰۳ دلار و ۲۷۵۶ دلار برای هر کانتینر ۲۰ فوتی رسیده است.
Drewry در گزارش هفتگی نرخهای خود اعلام کرد که تعداد کشتیهای خالی در مسیر تجاری ترانسپاسیفیک طی این هفته افزایش یافته و پیشبینی میشود این روند بیش از این نیز ادامه یابد. تاکنون ۱۲ لغو برنامه حرکت کشتی برای هفته آینده اعلام شده است. حتی با وجود این کاهش ظرفیت، شرکتهای کشتیرانی لاینر برای پر کردن کشتیها با محموله با دشواری روبهرو هستند و حجم بار برای پشتیبانی از نرخهای حملونقل کافی نیست؛ از اینرو انتظار میرود نرخهای لحظهای در هفته آینده نیز کاهش بیشتری را تجربه کند.
از سوی دیگر، واردات آمریکا فراتر از انتظارات بوده است، بهطوریکه پیشبینیهای مربوط به توان عملیاتی کانتینر رشد ۱ تا ۱.۵ درصدی را در سال جاری نشان میدهد. این رقم بهمراتب کمتر از افزایش ۱۴ درصدی در سال ۲۰۲۴ طی دوره ژانویه تا آگوست ۲۰۲۵ است که آخرین دادههای موجود آن به دلیل تعطیلی دولت آمریکا منتشر نشده است.
در ادامه این گزارش آمده است که دادههای اداره سرشماری آمریکا نشان میدهد واردات همه کالاها از چین نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.
در مقابل، نرخهای لحظهای مسیر آسیا به اروپا در ماه جاری افزایش یافته و نسبت به الگوهای تجاری دسامبر که طی سه سال گذشته مشاهده شده بود، تغییراتی دیده میشود. نرخهای لحظهای مسیر شانگهای به جنوا با ۱۳ درصد افزایش به ۳۰۰۴ دلار برای هر کانتینر یخچالی رسیده و حمل بار از چین به روتردام نیز با ۵ درصد افزایش به ۲۳۶۱ دلار برای هر کانتینر یخچالی افزایش یافته است.
این افزایش قیمت ناشی از تغییر در الگوهای فصلی است. در طول سه سال گذشته، Drewry شاهد رشد دو رقمی ماهانه تقاضا در ماه دسامبر بوده است. در نتیجه، با نزدیک شدن به سال نوی چینی در اواخر فوریه، انتظار میرود رزروهای اوایل سال موجب افزایش جزئی نرخهای لحظهای اروپا در هفتههای آینده شود.
بر اساس این گزارش، تجارت جهانی کانتینر بین ۴ تا ۴.۵ درصد افزایش یافته است که در مقایسه با رشد ۷.۵ درصدی سال ۲۰۲۴ کاهش قابلتوجهی را نشان میدهد.
در پایان گزارش آمده است که انتظار میرود در سال ۲۰۲۶ رشد اقتصادی جهانی کاهش یابد و اقتصادهای آمریکا و چین نیز با کندی مواجه شوند، بهطوریکه رشد تقاضا به حدود ۳ درصد برسد.
