
به گزارش خبرنگار مانا، سعید رسولی با تأکید بر ضرورت نوسازی ساختاری بنادر کشور گفت: ارتقای بنادر به نسل سوم تنها به تجهیزات محدود نمیشود و شامل تحول در منابع انسانی، مدیریت و تعامل با بخش خصوصی نیز هست. به گفته وی، کارکنان، مدیران و فعالان بخش خصوصی نیز باید متناسب با الزامات بنادر نسل سوم بهروزرسانی شوند.
او با اشاره به عقبماندگی در آموزشهای تخصصی بینالمللی افزود: برنامه ارتقای منابع انسانی و همافزایی دانش بومی و جهانی در دستور کار قرار گرفته و سازمان بنادر در این زمینه با وزارت علوم و نهادهای بینالمللی از جمله دانشگاه جهانی دریانوردی وابسته به IMO در حال تعامل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، ابلاغیه اقتصاد دریامحور از سوی مقام معظم رهبری را یکی از محورهای اصلی توسعه کشور دانست و تصریح کرد: کمتوجهی تاریخی به اقتصاد دریا، متأثر از اقتصاد نفتی، موجب غفلت از ظرفیتهای عظیم سواحل و بنادر شده است، در حالیکه اقتصاد دریامحور میتواند منبع رفاه نسلهای آینده و راهکاری برای رفع ناترازیهای اقتصادی باشد.
وی با انتقاد از ناهماهنگیهای بیندستگاهی، این موضوع را «ابرچالش» توسعه بنادر دانست و گفت: تجربه مدیریت حمل کالاهای اساسی در شرایط بحرانی اخیرو جنگ ۱۲ روزه نشان داد که با همافزایی دستگاهها میتوان رکوردهای عملیاتی را شکست؛ بهطوری که در بندر امام(ره) رکورد تخلیه کالاهای اساسی در شرایط دشوار ثبت شد.
مدیرعامل سازمان بنادر از تدوین برنامه راهبردی اقتصاد دریامحور و آغاز نهضت نوسازی و ارتقای تجهیزات بندری خبر داد و افزود: خرید تجهیزات جدید و انتقال و نصب تجهیزات پیشرفته در بنادر آغاز شده و این اقدامات بهطور مستقیم ظرفیت تخلیه و بارگیری را افزایش خواهد داد.
رسولی با اشاره به نگاه یکپارچه به لجستیک کشور تأکید کرد: بندر، راهآهن و سایر شقوق حملونقل باید در قالب یک زنجیره واحد دیده شوند. در همین راستا، شبکه ریلی داخل بندر چابهار در حال احداث است و این بندر به یک کارگاه عمرانی فعال تبدیل شده است.
به گفته وی، بندر چابهار با وجود تحریمها همچنان مقصد سرمایهگذاری داخلی و خارجی است و سرمایهگذاریها در این بندر متوقف نشدهاند. عملیات اجرایی توسعه پسکرانه بندر نیز بهزودی آغاز خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر همچنین به چالش پسروی آب دریای خزر اشاره کرد و گفت: بهجای مقابله صرف با این پدیده، باید آن را مدیریت کرد و همزمان از ظرفیت خزر برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه استفاده کرد. مذاکراتی با روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و تاجیکستان در حوزه حملونقل دریایی و مسافری انجام شده و نقشه راه همکاریها در حال نهایی شدن است.
وی از راهاندازی خط کشتیرانی منظم چابهار–مسقط خبر داد و افزود: بنادر شمال و جنوب کشور بهصورت مکمل و در قالب کریدورهای ترانزیتی دیده میشوند.
در بخش دیگری از این اظهارات، مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به حادثه اخیر بندرعباس گفت: با وجود تلخی حادثه، عملیات بندری بدون وقفه ادامه یافت و این رویداد نمونهای از همکاری مؤثر دستگاهها برای کنترل تبعات بود.
رسولی با تأکید بر اصلاح فرآیندها و مقررات برای تسهیل سرمایهگذاری تصریح کرد: بازنگری در مدلهای سرمایهگذاری و احیای پروژههای متوقفشده در دستور کار قرار دارد و مذاکرات گذشته، از جمله با سرمایهگذاران خارجی، دوباره فعال شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به حضور جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) اعلام کرد: ایران بهعنوان عضو مؤسس این سازمان، آمادگی خود را برای همکاری با جامعه جهانی اعلام کرده و تأکید کرده است محدودیتهای اعمالشده بر دریانوردی آزاد، مغایر با کنوانسیونهای بینالمللی است.
به گفته وی، ایران از نظر ظرفیت کشتیهای تحت پرچم، در میان ۲۰ کشور برتر جهان قرار دارد و با وجود تحریمها، فعالیت بنادر کشور بهصورت پویا ادامه دارد و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی بدون وقفه در حال انجام است.