
به گزارش مانا، پیمان سنندجی روز یکشنبه در خاتمه نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: هم اکنون تکمیل کریدور شمال- جنوب منتظر اتصال ریلی رشت- آستارا و چابهار به زاهدان است.
وی بیان داشت: عدهای این کریدورها را به هیچ عنوان اقتصادی نمیدانند و عده دیگر خلاف آن را بیان میکنند؛ در این راستا اتاق تهران یک طرح مطالعاتی برای بررسی کریدورها به لحاظ اقتصادی در دست تهیه دارد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران معتقد است: با توجه به مراوداتی که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای سی. آی. اس دارد، باید روی این کریدور سرمایهگذاری کنیم.
وی با اشاره به برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل خط ریلی چابهار- زاهدان تا پایان سال، خاطرنشان کرد: در صورتی که شاهد این اتفاق مهم باشیم، مسیر انتقال بار به افغانستان و همچنین کریدور گوادر را میتواند تحت تاثیر قرار دهد.
در ادامه بهمن عشقی مشاور اتاق بازرگانی تهران و عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق در همین زمینه اظهار داشت: روسیه سه بندر مهم ولادی وستوک، نیکولایاُف و سنپترزبورگ دارد که در تمام طول چهار فصل سال امکان دسترسی به آنها وجود داشته و مابقی بنادرشان در اقیانوس منجمد شمالی واقع شده است.
وی گفت: با این حال بنادر یاد شده، در نزدیکی به مناطق نفوذ ناتو یا ژاپن قرار دارند و به همین دلیل دریای خزر، راه امن روسیه محسوب میشود.
عشقی یادآور شد: پس از جنگ روسیه و اوکراین، ۴۰۰ میلیون تن از ۱.۲ میلیارد تن کامودتی صادراتی روسها روی دستشان باقی مانده است و این موضوع نیز اهمیت خزر را برای روسها بیش از پیش میکند.
وی خاطرنشان کرد: با این حال ایران در دریای خزر بسیار ضعیف است و حتی یک کشتی رو- رو در اختیار ندارد.
مشاور اتاق تهران تاکید کرد: چنانچه خط ریلی رشت- آستارا تکمیل شود، آن وقت باید به فکر توسعه کشتیرانی در خزر باشیم.
وی ادامه داد: دریای خزر باید تحت تسلط کشتیهای تجاری ایرانی باشد و در همین راستا صنعت کشتییرانی در شمال کشور باید توسعه یابد.