۰۴ آذر ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۸

توسعه بندر تسالونیکی یونان با درخواست آمریکا برای جایگزینی شرکت‌های چینی

به‌دنبال درخواست ایالات متحده برای جلوگیری از گسترش نفوذ شرکت‌های چینی، توافقنامه‌ای میان مقامات یونان و اپراتور بندری ThPA S.A برای اجرای طرح توسعه بندر تسالونیکی امضا شد. این طرح در شرایطی آغاز می‌شود که آمریکا از آتن خواسته است اقداماتی برای کاهش نقش چین در بنادر این کشور انجام دهد.
کد خبر: ۱۰۵۱۶۸

توسعه بندر تسالونیکی یونان با درخواست آمریکا برای جایگزینی شرکت‌های چینی

 

به گزارش گروه بین‌المللی مانا به نقل از کانتینر نیوز؛ مقامات بندر این پروژه را مهم‌ترین طرح ارتقای بندر تسالونیکی در تاریخ آن می‌دانند. تسالونیکی که قدمت آن به دوران باستان بازمی‌گردد، از سال ۲۰۱۸ شاهد روند توسعه سریع بوده و علاوه بر ظرفیت تبدیل شدن به یک بندر ثانویه کلیدی برای یونان، می‌تواند به دروازه اصلی ارتباطی با اروپای شرقی نیز بدل شود.
اپراتور بندر ThPA S.A. با جمهوری یونان توافقنامه جدیدی برای واگذاری امتیاز منعقد کرده که در کنار سایر تعهدات، بر تقویت اساسی زیرساخت‌های بندر تأکید دارد. بر اساس این طرح، اسکله شماره ۶ که محل پهلوگیری کشتی‌های کانتینری است، به طول ۵۱۳ متر (بیش از ۱۶۰۰ فوت) گسترش می‌یابد و فضای محوطه کانتینری نیز توسعه خواهد یافت.
پیش‌بینی می‌شود اجرای این پروژه ۴۰ ماه زمان ببرد و پس از تکمیل، بندر تسالونیکی توانایی پذیرش کشتی‌های کانتینری بسیار بزرگ (VLCV) با ظرفیت تا ۲۴۰۰۰ TEU را به دست آورد؛ قابلیتی منحصربه‌فرد برای شمال یونان. بودجه کل این پروژه ۱۹۵.۶ میلیون یورو (۲۲۵ میلیون دلار) اعلام شده است.
با تکمیل طرح، ظرفیت بندر به ۱.۵ میلیون TEU در سال افزایش می‌یابد. این بندر در سال ۲۰۲۴ حدود ۵۶۶ هزار TEU را مدیریت کرده که نسبت به سال قبل ۹ درصد رشد داشته است. همچنین حدود ۲۵۰ هزار تن محموله عمومی در این بندر جابه‌جا شده و گردشگری دریایی آن با کشتی‌های کروز نیز در حال رشد است.
دکتر ایوانیس تساراس، مدیرعامل ThPA S.A.، اعلام کرد: «گسترش اسکله ۶ به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه ارتقای زیرساختی در تاریخ بندر، شرایط لازم را برای تبدیل تسالونیکی به یک قطب تجاری استراتژیک در مدیترانه و جنوب شرقی اروپا فراهم خواهد کرد.»
در همین حال، کیمبرلی گیلفویل، سفیر جدید ایالات متحده در یونان، در نشست‌های اخیر خود تأکید کرده است که آتن باید اقداماتی برای کاهش نفوذ چین انجام دهد. او که ماه جاری برای نخستین‌بار به‌عنوان سفیر وارد یونان شد، توافق ۱۶ ساله میان یونان و شرکت چینی کاسکو برای بهره‌برداری از ترمینال کانتینری بندر پیرائوس را «مایه تأسف» خواند و پیشنهاد کرد راه‌هایی برای دور زدن مالکیت کنترلی کاسکو از طریق توسعه بنادر جایگزین وجود دارد. وی حتی اظهار داشت: «شاید پیرائوس برای فروش باشد.»
در واکنش، دولت یونان به سرعت از توافق خود با شرکت چینی دفاع کرد و اعلام کرد که به تعهدات موجود پایبند خواهد بود. همچنین سفارت چین در یونان اظهارات گیلفویل را «دخالت» و «نقض اصول اخلاق حرفه‌ای یک دیپلمات» دانست.
یکی از مقامات سفارت چین سخنان سفیر آمریکا را «اشتباه» و «مداخله در امور داخلی یونان» توصیف کرد و یادآور شد که کاسکو در سال ۲۰۰۹، در اوج بحران مالی یونان، تنها متقاضی دریافت امتیاز بندر پیرائوس بوده است. وی همچنین بر رشد قابل‌توجه عملیات کانتینری پیرائوس پس از سرمایه‌گذاری این شرکت چینی تأکید کرد.

 

توسعه بندر تسالونیکی یونان با درخواست آمریکا برای جایگزینی شرکت‌های چینی

 

توسعه بندر تسالونیکی یونان با درخواست آمریکا برای جایگزینی شرکت‌های چینی

ارسال نظرات
آخرین اخبار