
به گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، اسماعیل مکیزاده در سمینار راهنمایان کشتی جنوب شرق کشور اظهار کرد: راهنمای کشتی بودن یک هنر و مهارت است که میتواند با استفاده از تجهیزات عملیات به این بزرگی را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه حلقه اتصال خشکی و دربا توسط راهنمایان کشتی انجام میشود، افزود: راهنما در بهره وری یک بندر نقش اساسی دارد.
معاون دریایی ادره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: در جنگ ۱۲ روزه راهنمایان سنگ تمام گذاشتند و در بحث رساندن کالاهای اساسی به کشور، ایفای نقش اساسی داشتند.
مکیزاده تصریح کرد: با وجود روی کار آمدن کشتیهای جدید و خودران، نقش راهنما مورد تاکید ویژهای قرار گرفته است.
این مقام مسئول با بیان اینکه تجهیزات کمک میکند در بحث راهنمایی ایمن کشتی به بندر و موضوعات حفاظت محیط زیست موفق عمل کنیم، تصریح کرد: در جنگ ۱۲ روزه، منطقه ما (هرمزگان) به شدت تحت تاثیر جنگ الکترونیک بود و در مواقعی نیز دقیقا یک نقطه کور بود.
مکیزاده با اشاره به از کارافتادن رادارها و جی پی اسها طی این روزها، اضافه کرد: هیچ پیش بینی خاصی برای مواقع اینچنینی نداشتیم و با این وجود، با مهارتهای دریانوردی راهنمایان امور پهلودهی و جداسازی را انجام دادیم.
معاون دریایی ادارهکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: راهنما به عنوان بلد محلی، با دانش بومی و با اتکا به علم، پهلوگیری را انجام میداد، بر همین اساس، توقع داریم نگاه ویژهای به راهنمایان شود.
وی در انتها نیز عنوان کرد: تجمیع و تبدیل دانش بومی، محلی و تخصصی هر راهنما میتواند به یک کتاب مفید و راهگشا تبدیل شود.