۲۶ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۶

بازار اجاره کشتی‌های کوچک با چشم‌انداز خوب، روند قوی خود را حفظ می‌کند

نرخ اجاره کشتی‌های کوچک از تناژ ۱۰۰۰ TEU تا ۸۵۰۰ TEU از تاریخ ۲۸ اکتبر تا ۲ نوامبر ۲۰۲۵ ثابت مانده و هیچ تغییری در آنها مشاهده نشد. برای مثال، نرخ اجاره کشتی‌های ۱۰۰۰ TEU در تاریخ‌های یادشده ۱۶۵۰۰ دلار و نرخ اجاره کشتی‌های ۸۵۰۰ TEU نیز از ۷۲۰۰۰ دلار تجاوز نکرد. تحلیلگران دریایی برای این بخش از ناوگان چشم‌اندازی مثبت و امیدوارکننده پیش‌بینی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۵۰۷۲

بازار اجاره کشتی‌های کوچک با چشم‌انداز خوب، روند قوی خود را حفظ می‌کند

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، مؤسسه آلفالاینر در جدیدترین تحلیل هفتگی خود اعلام کرد: هر ساله در اولین جمعه ماه نوامبر که Eisbein Week نامیده می‌شود، دلالان کشتی، نمایندگان صنعت کشتیرانی، فورواردرها، فروشندگان سوخت، نمایندگان بیمه و بانکداران از سراسر جهان برای ایجاد ارتباطات بیشتر میان ذینفعان حمل‌ونقل دریایی و بحث درباره آینده صنعت کشتیرانی در هامبورگ گرد هم می‌آیند. به همین دلیل، بازار چارتر کانتینری در چند روز گذشته فعالیت کمتری را تجربه کرده است.

براساس این گزارش، گفت‌و‌گو‌های میان شرکت‌کنندگان عمدتاً خوش‌بینانه بوده، زیرا یک سال خوب دیگر برای این صنعت به‌زودی به پایان می‌رسد. با این حال، برخی از شرکت‌کنندگان نگرانی خود را از بازگشایی احتمالی و گسترده مسیر کانال سوئز همراه با هجوم بی‌وقفه تحویل کشتی‌های جدید ابراز کردند؛ عاملی که می‌تواند نرخ اجاره و بار را تحت فشار قرار دهد.

آنان ابراز امیدواری کردند که حجم بالای محموله‌ها در سراسر جهان به کاهش هرگونه بازگشت ظرفیت اضافی و محدود کردن کاهش نرخ حمل‌ونقل، که پس از چهار هفته بهبود دوباره رو به کاهش گذاشته است، کمک کند. در همین راستا، تعلیق ۱۲ ماهه پیشنهاد USTR مبنی بر دریافت هزینه‌های بندری از چین (توافق‌شده میان ترامپ و شی جین‌پینگ) به برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند تا فعالیت‌های آنها در ماه‌های آینده پایدارتر و قابل پیش‌بینی‌تر شود.

برای مالکان کشتی‌های غیرعملیاتی، کمبود مداوم کشتی‌های بالای ۳۰۰۰ TEU و تقاضای پایدار شرکت‌های حمل‌ونقل که از نرخ‌های سالم و مداوم چارتر پشتیبانی می‌کنند، چشم‌انداز آینده را همچنان مثبت نگه داشته است. برای کشتی‌های کوچک زیر ۳۰۰۰ TEU نیز وضعیت خوش‌بینانه است، اما به دلیل در دسترس بودن تناژ بالاتر، شرایط تا حدی نامشخص به نظر می‌رسد.

کشتی‌های کوچک از افزایش چندپارگی تجارت جهانی در مسیر‌های منطقه‌ای و فیدر بسیار پویا که تعداد ثابتی از کشتی‌های کانتینری را جذب می‌کنند، سود می‌برند. با فرض تداوم روند صعودی مبادلات در این مسیرها، شرکت‌های کشتیرانی باید بتوانند به‌راحتی به ایجاد اشتغال سودآور برای کشتی‌های خود ادامه دهند.

وضعیت کشتی‌های کوچک با تناژ‌های مختلف در دو هفته گذشته

کشتی‌های VLCS (۷۵۰۰ تا ۱۳۰۰۰ TEU)

فعالیت بخش VLCS در دو هفته گذشته بسیار آرام بود و حتی یک سفارش جدید توسط آلفالاینر ثبت نشد. کمبود کشتی‌های سریع‌السیر تا حد زیادی توضیح‌دهنده این وضعیت است، زیرا تقاضا همچنان بالاست. انتظار می‌رود این بخش حداقل تا پایان سه‌ماهه نخست ۲۰۲۶ آرام باقی بماند، مگر اینکه در این میان تناژ فرعی وارد بازار شود.

کشتی‌های LCS (۵۳۰۰ تا ۷۴۹۹ TEU)

ساخت کشتی‌های جدید، فعالیت این مدل‌های قابل اجاره را تضمین می‌کند. نکته برجسته دو هفته گذشته در بخش LCS، شایعه فروش دو کشتی کانتینری نوساز ۷۱۰۰ TEU بود که توسط شرکت آسیایی لوید از کارخانه کشتی‌سازی دالیان چین برای تحویل طی سال‌های ۲۰۲۷–۲۰۲۸ سفارش داده شده است. انتظار می‌رود این کشتی‌ها با یک قرارداد ۵ ساله اجاره که هنوز تأیید نشده، به هاپاگ‌لوید ملحق شوند. در غیر این صورت، این بخش به دلیل کمبود مداوم تناژ فوری بسیار آرام خواهد بود.

کشتی‌های ۴۰۰۰ تا ۵۲۹۹ TEU (پاناماکس‌های کلاسیک)

شرایط برای این نوع کشتی‌ها همچنان قوی است. پاناماکس‌های کلاسیک با تقاضای بالایی روبه‌رو هستند و شرکت‌های حمل‌ونقل همچنان مایل به تثبیت تناژ برای اجاره سه‌ساله با تحویل در ۲۰۲۶ هستند. گفته می‌شود شرکت آمریکایی ماتسون، کشتی MATSON MAUI با ظرفیت ۴۲۵۳ TEU را برای مدت ۳۶ ماه با نرخ نامشخص از آوریل ۲۰۲۶ تمدید کرده است. از سوی دیگر، شرکت مرسک کشتی خواهرخوانده خود NAVIOS DEVOTION را برای مدت کمی بیش از ۲۴ ماه با نرخی کمتر از ۳۸۰۰۰ دلار در روز از مارس ۲۰۲۶ تمدید کرده است. در بخش سفارش ساخت نیز یونان، سفارش دو فروند کشتی ۵۰۰۰ TEU از کشتی‌سازی یانگژو گویو چین را ثبت کرده که تحویل آنها از سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۷ آغاز می‌شود.

کشتی‌های ۳۰۰۰ تا ۳۹۰۰ TEU

این کشتی‌ها همچنان با تقاضای بالا مواجه‌اند. آلفالاینر در دو هفته گذشته تنها یک مورد مربوط به کشتی با ظرفیت ۳۶۷۴ TEU را ثبت کرده

است که گمان می‌رود مرسک آن را از سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۶ به مدت کمی بیش از ۲۴ ماه با نرخی که گفته می‌شود بالای ۳۸۰۰۰ دلار در روز است، تمدید کرده است.

شرکت کاستامار یونان اعلام کرده است که دو کشتی دیگر با ظرفیت ۳۱۰۰ TEU را برای تحویل در سال ۲۰۲۸ از چین سفارش داده است. این کشتی‌ها که انتظار می‌رود در ژوشان چانگ‌هونگ ساخته شوند، برای مدت ۸ سال اجاره تثبیت شده‌اند و منابع صنعت کشتیرانی از ONE به‌عنوان گزینه احتمالی نام برده‌اند.

۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ TEU

این کشتی‌ها همچنان در میان اجاره‌کنندگان محبوب‌اند، اما محدودیت موجودی باعث شده تثبیت موقعیت در سطح پایین باقی بماند. در طول دو هفته گذشته، آلفالاینر تنها دو تمدید مربوط به کشتی‌های خواهر ۲۸۲۴ TEU مرسک ثبت کرده است که هر دو توسط مرسک برای حدود ۲۴ ماه از سه‌ماهه دوم ۲۰۲۶ با نرخ ۲۷ تا ۲۸ هزار دلار در روز تمدید شده‌اند.

۲۰۰۰ تا ۲۶۹۹ TEU

این بخش در دو هفته گذشته بسیار آرام بود و هیچ تمدید جدیدی ثبت نشد. با توجه به تقاضای پایدار و محدودیت تناژ، انتظار می‌رود شرایط برای کشتی‌های بدون چارتر در چند ماه آینده تثبیت شود.

۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ TEU

این بخش همچنان شلوغ‌ترین بخش بازار بود. تقاضای قوی در آسیا و اقیانوس اطلس ادامه دارد و تناژ ارائه‌شده به‌سرعت جذب می‌شود. نرخ اجاره نیز ثابت مانده و کشتی‌های استاندارد ۱۷۰۰ TEU همچنان با نرخ ۲۶ تا ۲۷ هزار دلار برای دوره‌های ۱۲ماهه قابل تثبیت هستند.

۱۲۵۰ تا ۱۴۹۹ TEU

محبوبیت این کشتی‌ها همچنان بالاست و اجاره‌کنندگان آماده ارائه قرارداد‌های دوساله با نرخ‌های بیش از ۲۰ هزار دلار در روز در شرایط مناسب هستند.

۱۰۰۰ تا ۱۲۴۹ TEU

فعالیت در این بخش کاهش یافته است. بااین‌حال، اندازه‌های زیر ۱۰۰۰ TEU در دو هفته گذشته شاهد تقاضای مداوم از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه در غرب سوئز بودند. نرخ‌های اجاره همچنان قوی است، اگرچه مدت قرارداد‌ها کمی کوتاه‌تر شده است.

بازار اجاره کشتی‌های کوچک با چشم‌انداز خوب، روند قوی خود را حفظ می‌کند

ارسال نظرات
آخرین اخبار