
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از «مارین لینک»؛ طبق آخرین گزارش شرکت کارگزاری کشتی Xclusiv، کارخانههای کشتیسازی چین در مرکز چشمانداز جهانی ساخت کشتیهای جدید قرار داشته و سهم عمدهای از قراردادهای ساخت کشتیهای فلهبر و تانکر را به خود اختصاص دادهاند. مالکان چینی نیز فعالترین مشتریان داخلی به شمار میروند. این تسلط نهتنها نشاندهنده ظرفیت فوقالعاده کشتیسازی و رقابتپذیری چین است، بلکه نشاندهنده تمرکز استراتژیک این کشور بر حفظ کنترل بر زنجیرههای تأمین دریایی جهانی نیز هست.
چین ۳۷۷ سفارش کشتی فلهبر جدید در دست ساخت را به خود اختصاص داده که عمدتاً در بخش اولترا مکس (۱۱۰ واحد) و کامسار مکس (۱۳۰ واحد) متمرکز شدهاند. این دو بخش تقریباً دو سوم کل سفارشات کشتیهای خشک را شامل میشوند. در بخش فلهبرهای دستی و کوچک نیز به ترتیب ۴۱ و ۲۳ فروند سفارش ثبت شده که بیانگر علاقه مستمر به کارایی تجارت ساحلی و منطقهای چین است. همچنین ثبت سفارش ۱۸ فروند VLOC و ۲۹ فروند نیوکاسلمکس نشان میدهد سرمایهگذاران چینی در حال تجدید تناژ برای مسیرهای طولانی حمل سنگآهن از استرالیا و برزیل هستند.
در ادامه این گزارش آمده است که کشتیهای کلاس پاناماکس و پستپاناماکس همچنان در حاشیه قرار دارند. تمرکز چین بر کشتیهای کوچکتر و انعطافپذیر برای تجارت داخلی و آسیایی از یکسو، و تناژ عظیم برای واردات مواد اولیه از سوی دیگر، بیانگر یک تمرکز دو سطحی است.
از سوی دیگر، مالکان ژاپنی که بهخاطر رفتار سفارشدهی محافظهکارانه اما کیفیتمحور شناخته میشوند، امروزه به طور فزایندهای به سفارشگذاری در چین روی آوردهاند. ژاپن ۹۶ فروند کشتی فلهبر در یاردهای چین سفارش داده که در بخش اولترا مکس و کامسار مکس هر یک ۳۵ فروند را شامل میشود. سپس ۱۶ فروند هندیسایز و ۱۰ فروند نیوکاسلمکس قرار دارند. این الگو ضمن بازتاب تخصص سنتی ژاپن در فلهبرهای متوسط، نشاندهنده چرخشی آرام اما پایدار بهسوی یاردهای چینی است؛ زیرا ظرفیت یاردهای ژاپنی همچنان محدود و هزینهها بالا است.
در بخش تانکر نیز از ۸۲۷ فروند سفارش ثبتشده در یاردهای چین، ۲۰۰ فروند متعلق به مالکین چینی است؛ اما سهم ژاپنیها در سفارش تانکر به چین بسیار ناچیز است. ستون فقرات برنامه چین در این بخش، کشتیهای کوچکتر هستند؛ شامل ۹۸ فروند تانکر کوچک و ۵۱ فروند MR2 که نشاندهنده تقاضای قوی از سوی تجارت محصولات منطقهای و شبکه پالایشگاهی مستقل و رو به رشد چین است. با این حال، سفارش ۲۱ فروند تانکر افراماکس/LR2 و ۱۵ فروند VLCC بیانگر تلاش بازیگران انرژی چین برای تقویت لجستیک نفت خام در مسیرهای طولانی تحت کنترل داخلی است.
در ادامه گزارش تأکید شده است که تسلط چین در کشتیسازی ـ با در اختیار داشتن بیش از دو سوم سفارشات جهانی کشتیهای فلهبر و تانکر ـ هویت دوگانه این کشور را بهعنوان بزرگترین سازنده جهان و همچنین یک پایگاه مالکیتی با نفوذ فزاینده برجسته میکند. تمرکز سفارشات بر فلهبرهای متوسط و تانکرهای حمل فرآورده نیز نشاندهنده پیگیری انعطافپذیری، بهرهوری مالی و رعایت الزامات زیستمحیطی است.
در پایان گزارش آمده است: در حالیکه ژاپن همچنان بهدنبال کیفیت و دقت است، مالکان ژاپنی بهتدریج همراه با پیشرفت یاردهای چینی بهطور فزایندهای سفارشهای خود را در چین ثبت میکنند. چین اکنون به نیروی محرکه تولید جهانی تبدیل شده و همکاری روبهرشد چین و ژاپن بیانگر آغاز دوران جدیدی از همسویی صنعتی است که موج بعدی نوسازی ناوگان را شکل میدهد.
