۲۷ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۲

۲۳ کشور دارنده بزرگ‌ترین ناوگان کشتی‌های تجاری در سال ۲۰۲۵ (+جدول)

هر کشتی تجاری باید تحت قوانین یک کشور خاص ثبت شود؛ کشوری که مسئولیت نظارت بر ایمنی، شرایط کاری و استاندارد‌های زیست‌محیطی آن کشتی را بر عهده دارد. با این حال، بسیاری از مالکان کشتی ترجیح می‌دهند ناوگان خود را در کشور‌هایی ثبت کنند که قوانین ساده‌تر، هزینه‌های کمتر و معافیت‌های مالیاتی بیشتری دارند، مانند پاناما، لیبریا یا باهاما.
کد خبر: ۱۰۴۶۷۸

۲۳ کشور دارنده بزرگ‌ترین ناوگان کشتی‌های تجاری در سال ۲۰۲۵ (+جدول)

 

به گزارش مانا، طبق گزارش سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل، ناوگان جهانی کشتی‌های تجاری ستون فقرات اقتصاد جهان به شمار می‌آید و حدود ۸۰ درصد از حجم کل تجارت جهانی را جابه‌جا می‌کند.

اندونزی با بیش از ۱۱ هزار کشتی تجاری در رتبه نخست جهان قرار دارد؛ موضوعی که بازتابی از وسعت مجمع‌الجزایر این کشور، اقتصاد داخلی بزرگ و قانونی است که تمامی کشتی‌های فعال در آب‌های اندونزی را ملزم می‌کند تا تحت پرچم این کشور فعالیت کنند.

پاناما سومین کشور بزرگ جهان از نظر ثبت کشتی‌های تجاری است؛ موفقیتی که ناشی از سیستم موسوم به «پرچم مصلحتی» است. این سیستم به مالکان بین‌المللی کشتی‌ها اجازه می‌دهد تا بدون التزام به حضور فیزیکی در کشور، کشتی‌های خود را تحت پرچم پاناما ثبت کنند.

اما کدام کشور‌ها بیشترین تعداد کشتی تجاری ثبت‌شده را دارند؟ داده‌های The World Factbook نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۳، کشور‌های زیر بیشترین تعداد کشتی تجاری (با وزن ناخالص ۱،۰۰۰ تن و بالاتر) را در جهان ثبت کرده‌اند:

۲۳ کشور دارنده بزرگ‌ترین ناوگان کشتی‌های تجاری در سال ۲۰۲۵ (+جدول)

چرا کشتی‌های تجاری تحت پرچم کشور دیگری ثبت می‌شوند؟

هر کشتی تجاری باید تحت قوانین یک کشور خاص ثبت شود؛ کشوری که مسئولیت نظارت بر ایمنی، شرایط کاری و استاندارد‌های زیست‌محیطی آن کشتی را بر عهده دارد. با این حال، بسیاری از مالکان کشتی ترجیح می‌دهند ناوگان خود را در کشور‌هایی ثبت کنند که قوانین ساده‌تر، هزینه‌های کمتر و معافیت‌های مالیاتی بیشتری دارند، مانند پاناما، لیبریا یا باهاما.

به همین دلیل، پرچمی که کشتی اختیار می‌کند الزاماً نشان‌دهنده کشور صاحب آن نیست.

اندونزی؛ پیشتاز ناوگان جهانی کشتی‌های تجاری

اندونزی با داشتن ۱۱٬۴۲۲ کشتی تجاری در صدر جهان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی خاص این کشور با بیش از ۱۷ هزار جزیره باعث شده حمل‌ونقل دریایی بخش حیاتی تجارت داخلی و خارجی آن باشد. قانون کابوتاژ در اندونزی که تمامی کشتی‌های فعال در آب‌های این کشور را ملزم به ثبت تحت پرچم اندونزی می‌کند، اندازه ناوگان تجاری آن را به طور قابل توجهی افزایش داده و باعث شده این کشور از قدرت‌های بزرگ دریایی مانند چین نیز پیشی بگیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار