۲۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۷

افزایش ۶۸ درصدی حوادث دزدی دریایی در ۹ ماهه ۲۰۲۵؛ تنگه مالاکا در کانون نگرانی‌ها

افزایش ۶۸ درصدی آمار حوادث دزدی دریایی در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۵، زنگ خطر را برای ایمنی کشتیرانی جهانی به صدا درآورد؛ در حالی که گزارش مرکز بررسی دزدی‌های دریایی IMO نشان می‌دهد، کانون اصلی این ناامنی‌ها با ثبت ۹۷ مورد حادثه، تنگه استراتژیک مالاکا و سنگاپور بوده است.
کد خبر: ۱۰۴۶۵۰

افزایش ۶۸ درصدی حوادث دزدی دریایی در ۹ ماهه ۲۰۲۵؛ تنگه مالاکا در کانون نگرانی‌ها

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مرکز بررسی دزدی‌های دریایی وابسته به اتاق کشتیرانی IMO؛ اکثر حوادث سرقت دریایی شامل سرقت‌های کوچک بوده که معمولاً عاملان آن‌ها غیرمسلح بوده‌اند و هیچ آسیبی در بین اعضای خدمه گزارش نشده است. نکته قابل توجه این است که پس از دستگیری عاملان دزدی دریایی توسط مقامات اندونزی در ماه ژوئیه، کاهش شدیدی در حوادث در طول سه ماهه سوم (ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۵) مشاهده شد‌ه است.

در این گزارش آمده است: تعداد حوادث در هند، تنگه مالاکا و سنگاپور (SOMS)، دریای چین جنوبی و ویتنام در طول ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ افزایش یافت. نگرانی، وقوع مداوم حوادث در SOMS در طول ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۵ بالا  بود، اما با دستگیری حداقل دو اکیپ دزدان دریایی در ژوئیه ۲۰۲۵، تعداد حوادث از  ماه آگوست  ۲۰۲۵ به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

به طور کلی، تعداد حوادث گزارش شده در طول ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است، به ویژه در هند (سه حادثه در مقایسه با دو حادثه)، دریای چین جنوبی (دو حادثه در مقایسه با یک حادثه)، تنگه مالاکا و سنگاپور (SOMS) (۹۷ حادثه در مقایسه با ۳۵ حادثه)  ویتنام (دو حادثه در مقایسه با یک حادثه).

در مقابل، در بنگلادش، جایی که چهار حادثه در مقایسه با ۱۱ حادثه گزارش شده است، و در اندونزی (به استثنای SOMS)، با هشت حادثه در مقایسه با ۱۸ حادثه، کاهش مشاهده شد. تعداد حوادث در مالزی (به استثنای SOMS) ثابت ماند و در هر دو سال یک حادثه گزارش شده است در حالی که در فیلیپین، در سال ۲۰۲۵ هیچ حادثه‌ای در مقایسه با دو حادثه  سال ۲۰۲۴ گزارش نشد.

همان‌گونه که اشاره شد وضعیت منطقه SOMS در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۵ (ژوئیه-سپتامبر) در مقایسه با سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ (ژانویه-مارس) و سه‌ماهه دوم ۲۰۲۵ (آوریل-ژوئن) بهبود قابل توجهی را نشان داد. در مجموع ۳۶ حادثه در سه‌ماهه اول، ۴۴ حادثه در سه‌ماهه دوم و ۱۷ حادثه در سه‌ماهه سوم گزارش شد.

علیرغم بهبود وضعیت در منطقه SOMS در سه ماهه سوم، تعداد کل حوادث رخ داده در طول ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵ (۹۷ حادثه) در SOMS افزایش قابل توجهی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد در سال گذشته در این مناطق تنها ۳۵ حادثه گزارش شده بود. این شرایط نشان می‌دهد منطقه SOMS همچنان یک منطقه کلیدی نگران کننده در سال ۲۰۲۵ است.

طبق این گزارش از ۱۱۴ حادثه واقعی گزارش شده در طول ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵، ۱۰ حادثه رده ۲، ۴۴ حادثه رده ۳ و ۶۰ حادثه رده ۴ بودند. در این دوره هیچ حادثه‌ای رده ۱ گزارش نشد. شدت حوادث گزارش شده در طول ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵ به طور کلی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۴ کمتر بود.

این درحالی است که از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴  حدود ۲۰ درصد حوادث رده ۱ و ۲ و ۸۰ درصد حوادث رده ۳ و ۴ بودند. ناگفته نماند از سال ۲۰۱۷ تاکنون اکثر حوادث رخ داده در آسیا از شدت کمتری برخوردار بوده‌اند، به طوری که ۸۸ درصد حوادث دسته ۳ و دسته ۴ و ۱۲درصد دیگر حوادث دسته ۱ و دسته ۲ بوده‌اند. در مقابل، تنها ۶۸ درصد از حوادث گزارش شده در طول سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ حوادث دسته ۳ و دسته ۴ و ۳۲ درصد حوادث دسته ۱ و دسته ۲ بوده‌اند.

در پایان این گزارش آمده است از ۱۱۹ حادثه گزارش شده در طول ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۵ حدود ۱۹ حادثه (۱۶درصد) برای کشتی‌ها در حالی که در لنگرگاه/اسکله بودند، صورت گرفته و ۱۰۰ حادثه (۸۴ درصد) برای کشتی‌ها‌یی صورت گرفته که در حین حرکت بودند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار