۰۴ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۹

۳۰ کیلومتر از کریدور شمال-جنوب در ایران تحویل روسیه شد

وزیر راه‌وشهرسازی فرزانه صادق با تأکید بر تکمیل عملیات تملک اراضی راه‌آهن رشت–آستارا تا پایان سال، وعده داد این پروژه راهبردی با سرعتی بیشتر وارد مرحله اجرایی شود و نیمی از مسیر نیز به طرف روسی برای آغاز کار واگذار گردد.
کد خبر: ۱۰۴۳۳۰

۳۰ کیلومتر از کریدور شمال-جنوب در ایران تحویل روسیه شد

 

به گزارش مانا، راه‌آهن رشت–آستارا که به‌عنوان حلقه مفقوده کریدور بین‌المللی شمال–جنوب شناخته می‌شود، به گفته وزیر راه و شهرسازی فرزانه صادق در آستانه ورود به فاز پرشتاب اجرایی قرار دارد. صادق در جریان بازدید (پنجشنبه، ۳ مهرماه) از این پروژه تأکید کرد که عملیات تملک اراضی تا پایان سال به ‌طور کامل به پایان خواهد رسید و مسیر برای اجرای عملیات فنی آماده می‌شود.

او با اشاره به جایگاه حیاتی این خط ریلی توضیح داد: «رشت–آستارا تنها قطعه باقی‌مانده برای اتصال ایران به آذربایجان، روسیه و اروپا است. این خط ۱۶۲ کیلومتری نه‌تنها حمل‌ونقل بار و مسافر در استان گیلان را متحول می‌کند، بلکه ایران را به شاهراه بمبئی تا هلسینکی متصل خواهد کرد و حتی در کریدورهای شرق–غرب نیز تأثیرگذار خواهد بود.»

صادق اعلام کرد تاکنون بیش از ۸۰ کیلومتر از اراضی این مسیر تعیین تکلیف شده و بخشی از آن به طرف روسی تحویل گردیده است. او وعده داد: «طی چند هفته آینده نیمی از مسیر به‌طور رسمی به شرکت‌های روسی واگذار می‌شود تا عملیات اجرایی شتاب بگیرد.»وزیر راه همچنین خبر از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، آذربایجان و روسیه در باکو داد؛ نشستی که قرار است در آن تضمین بار سالانه و تفاهم‌نامه‌های ترانزیتی امضا شود. این نشست به ایران امکان می‌دهد تا در محور تصمیم‌گیری‌های حمل‌ونقلی منطقه‌ای قرار گیرد.

از نگاه وزیر، هم‌افزایی حمل‌ونقل ریلی و ظرفیت‌های دریای خزر نیز از دیگر اولویت‌هاست. او گفت: «بندر کاسپین و خطوط کشتیرانی خزر مکمل این پروژه هستند و ترکیب آنها می‌تواند جایگاه ایران را در ترانزیت منطقه‌ای ارتقا دهد.»

هوشنگ بازوند، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز در این بازدید به ارائه گزارش پیشرفت کار پرداخت. به گفته او، تاکنون ۲۸۵ هکتار زمین تملک و ۴۲ کیلومتر مسیر برای ساخت آماده شده است. بازوند اذعان کرد که تملک اراضی حتی از عملیات اجرایی جلوتر است، اما تأمین کامیون و مدیریت محدودیت‌های تردد ماشین‌آلات سنگین همچنان چالش اصلی است.

بازوند همچنین از نهایی شدن قرارداد اجرایی با طرف روسی خبر داد و افزود: «جلسه‌ای ویدئوکنفرانسی با هیئت روسی برگزار شده و مذاکرات خوبی صورت گرفته است. این قرارداد به زودی امضا خواهد شد و گام مهمی در مسیر اجرای پروژه خواهد بود.»با وعده وزیر راه مبنی بر پایان تملک اراضی تا پایان سال و واگذاری نیمی از مسیر به پیمانکار روسی، امیدها برای تکمیل این پروژه راهبُردی بعد از گذشت ۲۵ سال از توافق کریدور شمال-جنوب و تثبیت جایگاه ایران در این کریدور، بیش از گذشته تقویت شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار