به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ دولت آمریکا معتقد است ناوگان تجاری این کشور برای حمایت لجستیکی از ارتش در زمان جنگ کافی نیست و وابستگی بیش از حد به کشتیها و بنادر خارجی یک ضعف امنیتی محسوب میشود. گزینههای مورد بررسی شامل حمایت از شرکتهای آمریکایی یا غربی برای خرید سهام چین در بنادر است؛ نمونهای از آن معامله پیشنهادی BlackRock برای خرید داراییهای بندری CK Hutchison در ۲۳ کشور است.
محدوده نگرانیها شامل بنادر پیرائوس در یونان، والنسیا و بیلبائو در اسپانیا، بندر کینگستون در کارائیب، و بنادر غربی آمریکا است. COSCO، بزرگترین گروه کشتیرانی چین، ۶۷ درصد سهام بندر پیرائوس را در اختیار دارد و بهدلیل ارتباط با دولت چین در فهرست سیاه وزارت دفاع آمریکا قرار گرفته است.
تحلیلگران هشدار میدهند که چین میتواند از کنترل این بنادر برای جاسوسی، برتری نظامی یا اختلال در زنجیره تأمین استفاده کند. دولت آمریکا همچنین برنامههایی برای افزایش ناوگان تجاری داخلی، ایجاد ثبت کشتیهای تحت پرچم آمریکا و بررسی نقاط گلوگاهی دریایی جهانی را در دستور کار دارد.
این اقدام آمریکا با واکنش چین مواجه شده و مقامهای چینی تاکید دارند که سرمایهگذاریهایشان قانونی است و هیچ تهدیدی برای امنیت سایر کشورها ایجاد نمیکند.
سخنگوی هیئت دیپلماتیک چین در واشنگتن در این ارتباط گفت چین همکاری عادی با سایر کشورها را در چارچوب قوانین بینالمللی انجام میدهد.
وی در ادامه تأکید کرد: چین همواره قاطعانه با تحریمهای یکجانبه غیرقانونی و اقداماتی که حقوق و منافع مشروع سایر کشورها را از طریق اجبار اقتصادی، سلطهطلبی و قلدری نقض میکند، مخالف است.
استوارت پل راب، بنیانگذارموسسه KCS نیز گفت: دولت آمریکا سرمایهگذاریهای چین در بنادر جهانی را تهدیدی بزرگ برای امنیت ملی خود میداند. نگرانی این است که چین بتواند از کنترل خود بر این داراییها برای جاسوسی، برتری نظامی یا ایجاد اختلال در زنجیرههای تأمین در طول بحرانهای ژئوپلیتیکی استفاده کند.
در این زمینه باید گفت کاسکو یکی از بزرگترین گروههای بندری و کشتیرانی چین ۶۷ درصد از سهام شرکت اداره بندر پیرائوس یونان را در اختیار دارد.
یک منبع نزدیک به سرمایهگذاران چینی فعال در کشتیرانی یونان گفت: برخی از سرمایهگذاران چینی نگران هستند که واشنگتن ممکن است بخواهد عملیات کاسکو در یونان را هدف قرار دهد.
پیرائوس یک قطب محوری در مسیر تجاری است که اروپا، آفریقا و آسیا را به هم متصل میکند.
مقامات یونانی پیش از این به رویترز گفته بودند از هیچ برنامهای برای تغییر کنترل پیرائوس مطلع نشدهاند واشنگتن از قبل کاسکو را در نظر داشته است.
در آمریکا کاسکو با شرکای محلی در ترمینالهای کانتینری در بنادر لسآنجلس و لانگ بیچ سرمایهگذاری میکند. کاخ سفید به درخواست اظهار نظر در مورد سرمایهگذاریهای کاسکو در آمریکا پاسخی نداد.
در این گزارش آمده است: تلاش دریایی آمریکا به تنشها با پکن دامن زده است، زیرا پکن داراییهای بندری و کشتیرانی را جزئی جداییناپذیر از ابتکار کمربند و جاده خود میداند آن هم در زمانی که دو ابرقدرت در حال حاضر بر سر تجارت و تعرفهها با هم اختلاف دارند.
پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا به دنبال تعمیق روابط تجاری با چین بوده است و این امر نگرانیهایی را در واشنگتن در مورد دسترسی پکن به بنادر این کشور ایجاد کرده است.
سخنگوی اداره بنادر اسپانیا گفت: شرکت کاسکو امتیازاتی برای اداره ترمینالهای کانتینری در والنسیا و بیلبائو دارد.
در ادامه این گزارش آمده است دولت ترامپ در حال بررسی پیشنهادی برای ایجاد یک دفتر ثبت کشتیرانی در جزایر ویرجین آمریکا است که میتواند کشتیها را بدون نیاز به رعایت استانداردهای سختگیرانهتر دفتر ثبت داخلی ایالات متحده به سمت پرچم تحت کنترل آمریکا جذب کند.
ترامپ همچنین تصرف قلمرو نیمه خودمختار دانمارکی گرینلند را به دلیل نزدیکی به قطب شمال و خطوط کلیدی کشتیرانی به عنوان یک هدف در نظر گرفته است.
از سوی دیگر آمریکا آماده است به زودی اعمال جریمه برای کشتیهای ساخت چین یا با پرچم چین در بنادر ایالات متحده را آغاز کند.
آمریکا همچنین نگرانی خود را در مورد سرمایهگذاری چین در ترمینال کینگستون جامائیکا، که به دلیل موقعیت مکانی و امکانات بندری عمیق یک قطب کلیدی حملونقل دریایی در کارائیب است، ابراز کرده است.
شرکت China Merchants به همراه شرکت CMA CGM فرانسه در شرکتی که ترمینال کانتینری کینگستون را اداره میکند، سهام دارند
حضور چین در کینگستون بزرگترین خطر امنیتی را برای آمریکا از بین تمام پروژههای بندری پکن در آمریکای لاتین و کارائیب ایجاد میکند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جامائیکا گفت: از هیچ گونه ارتباط یا درخواست آمریکا در مورد کاهش نفوذ دریایی چین در این کشور کارائیبی اطلاعی ندارد.
بروس گلدینگ نخست وزیر سابق جامائیکا گفت: گمان میکنم که فشار فزایندهای از سوی آمریکا برای ما وجود خواهد داشت تا از هرگونه تعامل فزاینده با چین عقبنشینی کنیم.
در پایان این گزارش آمده است منابع آگاه از این طرحها گفتند که روی هم رفته همه اینها به بلندپروازانهترین تلاش آمریکا برای بهبود جایگاه خود در کشتیرانی جهانی و مقابله با قدرت دریایی چین است.