به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از رویترز، دولت ترامپ در راستای تقویت قدرت اقتصادی آمریکا و ایفای نقش پررنگتر در کشتیرانی جهانی، از تعرفهها بهعنوان ابزاری برای کسب امتیازات بیشتر از شرکای تجاری خود استفاده میکند. واشنگتن با تهیه پیشنویسی که منجر به توافق شد، از مذاکرات مربوط به کاهش کربن خارج شد و در ماه آگوست اعلام کرد علیه کشورهایی که از این توافق حمایت کنند اقدام خواهد کرد؛ چراکه به باور واشنگتن این اقدامات باری غیرضروری بر صنعت کشتیرانی تحمیل میکند و کمک چندانی به کاهش انتشار گازهای گلخانهای نخواهد کرد.
بر اساس این گزارش، کشورها از طریق سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) وابسته به سازمان ملل، در ماه آوریل پیشنویس توافقنامهای را امضا کردند که بر اساس آن، کشتیهایی که استانداردهای جهانی انتشار کربن را نقض کنند، ملزم به پرداخت هزینه خواهند شد.
از سوی دیگر، وزارت امور خارجه آمریکا در روزهای اخیر به کشورهای عضو IMO هشدار داده است که چارچوب موسوم به «چارچوب صفر خالص» را نپذیرند. سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد: آمریکا به طور فعال در حال بررسی و آمادهسازی اقداماتی از جمله اعمال تعرفهها، محدودیتهای ویزا و یا عوارض بندری است.
در این گزارش همچنین آمده است که صنعت کشتیرانی جهانی حدود ۳ درصد از انتشار دیاکسیدکربن جهان را تشکیل میدهد و توافق IMO با هدف تسریع در روند کربنزدایی طراحی شده است. در حالی که حدود ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام میشود، انتشار گازهای گلخانهای بدون وجود یک مکانیسم توافقشده بهطور فزایندهای افزایش خواهد یافت.
در همین ارتباط، سازمان بینالمللی دریانوردی مستقر در لندن، که شامل ۱۷۶ کشور عضو است، مسئولیت تنظیم مقررات ایمنی و امنیت کشتیرانی بینالمللی و جلوگیری از آلودگیهای ناشی از آن را بر عهده دارد. به گفته سخنگوی IMO، جلسه بعدی این سازمان در ماه اکتبر فرصتی مناسب برای رسیدگی به نگرانیهای کشورهای عضو پیش از آغاز فرآیند تصویب خواهد بود.
در پایان گزارش آمده است که سخنگوی وزارت زیرساخت و مدیریت آب هلند اعلام کرد دولت هلند از نمایندگان دولت آمریکا هشدار شفاهی دریافت کرده است مبنی بر اینکه در صورت حمایت از تصویب این چارچوب، ممکن است با تعرفهها یا سایر اقدامات تلافیجویانه مواجه شود.