
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از بلومبرگ دریایی؛ میزان بارگیری هفتگی نفت خام از بنادر روسیه در هفته منتهی به ۲۴ آگوست به ۳۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
با بررسی ارقام چهار هفته گذشته مشاهده میشود این رقم به پایینترین سطح خود یعنی ۲.۷۲ میلیون بشکه در روز طی چهار هفته رسیده که دلیل آن کاهش بارگیری در بندر اوست-لوگا روسیه عنوان میشود.
این کاهش یکماهه بر میانگین حملونقل نفت خام روسیه تأثیر چندانی نداشته و محمولههای دریایی بهطور متوسط ۳.۰۶ میلیون بشکه در روز بودهاند.
بر اساس این گزارش، اوکراین حملات خود را علیه زیرساختهای نفتی روسیه تشدید کرده و به یک ایستگاه پمپاژ اصلی نزدیک مرز روسیه با بلاروس در شبکه خط لوله صادراتی این کشور و چند پالایشگاه حمله کرده است.
این حملات باعث توقف تحویل نفت خام از طریق لوله به مجارستان و اسلواکی شده و به نظر میرسد که حملونقل از بندر اوست-لوگا در سواحل بالتیک روسیه را مختل کرده است.
این گزارش حاکی است هرگونه توقف در تحویل محمولههای نفتی ممکن است منجر به کاهش فوری ارسال نفت نشود، اما دادههای ردیابی و گزارشهای حملونقل نشان میدهد که تنها دو تانکر در هفته گذشته نفت خام روسیه را در اوست-لوگا بارگیری کردند؛ رقمی که نسبت به چهار تانکر در هفت روز قبل و شش تانکر در هفته منتهی به ۱۰ آگوست کاهش یافته است.
همچنین حملات اخیر به پالایشگاههای ولگوگراد و نووشاختینسک باعث شده که فرآوری نفت خام روسیه در هفته سوم آگوست حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به میانگین هفته آخر جولای کاهش یابد. باید در نظر داشت با توقف فرآوری محصولات نفتی برای مدت طولانی، نفت خام بیشتری برای صادرات آزاد خواهد شد.
در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است که اقدام دونالد ترامپ در افزایش دوبرابری تعرفه واردات کالا از هند به ۵۰ درصد ـ که به دلیل خرید نفت روسیه توسط دهلینو اعمال شده ـ به جریان نفت خام مسکو به هند ضربه میزند، هرچند مشخص نیست این روند تا چه مدت ادامه خواهد داشت.
محمولههای نفتی صادراتی به هند در دو ماه گذشته بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و حتی اگر همه تانکرهای بدون مقصد مشخص در بنادر هند تخلیه شوند، جریان صدور نفت به هند ۳۰۰ هزار بشکه در روز یا ۱۷ درصد کاهش خواهد یافت.
در این راستا، افزایش تعرفهها هنوز میتواند لغو یا متوقف شود، اما پالایشگاهها در حال برنامهریزی برای کاهش خرید نفت خام روسیه در هفتههای آینده هستند؛ اقدامی که امتیازی ناچیز در برابر فشار واشنگتن محسوب میشود و همچنین نشانهای است که دهلینو قصد ندارد روابط خود را با مسکو قطع کند. با این وجود، روسیه تخفیفهایی را که به پالایشگاههای هندی ارائه میدهد در حدی میداند که بتواند آنها را به خرید نفت خود ترغیب کند.
ترامپ بارها گفته است اگر مسکو نتواند در اوکراین به توافق آتشبس برسد، تحریمها علیه مسکو را افزایش خواهد داد؛ اما این تهدیدها تاکنون بینتیجه بوده است.
دیدار اخیر ترامپ با ولادیمیر پوتین در آلاسکا باعث دریافت امتیازات کمی از رهبر روسیه شد، اما اجرای تعرفههای ثانویه تهدید شده ایالات متحده علیه چین را به حالت تعلیق درآورد. در این ارتباط، پالایشگاههای چینی خرید محمولههای تخفیفدار واگذار شده توسط هند را افزایش دادهاند.
افت بارگیری محمولههای نفت خام
دادههای ردیابی کشتی و گزارشهای بندرگاه نشان میدهد در هفته منتهی به ۲۴ آگوست، در مجموع ۲۵ نفتکش ۱۹.۰۷ میلیون بشکه نفت خام روسیه را بارگیری کردهاند. حجم این محمولهها نسبت به ۲۱.۳ میلیون بشکه در ۲۸ کشتی در هفته قبل از آن کاهش یافته است.
جریان نفت خام روسیه در دوره منتهی به ۲۴ آگوست، بر اساس میانگین چهار هفتهای، حدود ۳.۰۶ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به دوره منتهی به ۱۷ آگوست، ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. با استفاده از ارقام هفتگی بیثباتتر، محمولهها حدود ۳۲۰ هزار بشکه کاهش یافته و به پایینترین سطح چهار هفتهای یعنی ۲.۷۲ میلیون بشکه در روز رسید.
کاهش ارزش صادرات
کاهش جریان نفت با کاهش جزئی میانگین قیمت نفت خام روسیه همراه بود و ارزش ناخالص صادرات مسکو در هفته منتهی به ۲۴ آگوست حدود ۱۱۰ میلیون دلار یا ۹ درصد کاهش داشت و از ۱.۲۲ میلیارد دلار در هفته قبل به ۱.۱۱ میلیارد دلار رسید.
با استفاده از این معیار، ارزش صادرات از دوره تا ۱۷ آگوست حدود ۱۰ میلیون دلار کاهش یافته و بهطور میانگین حدود ۱.۲۸ میلیارد دلار در هفته است.
مقاصد متفاوت
محمولههای مشتریان آسیایی روسیه، از جمله آنهایی که مقصد نهایی ندارند، در روز منتهی به ۲۴ آگوست به ۲.۶۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که نسبت به ۲.۶۷ میلیون بشکه در روز در دوره تا ۱۷ آگوست کمتر است. این پایینترین سطح از فوریه تاکنون بهشمار میرود.
این ارقام شامل حدود ۱۹۰ هزار بشکه در روز در کشتیهایی از بنادر غربی است که مقصد خود را پورتسعید یا کانال سوئز نشان میدهند یا آنهایی که از بنادر اقیانوس آرام بدون نقطه تحویل مشخص تردد میکنند. همچنین ۳۰ هزار بشکه در روز در تانکرهایی است که هنوز مقصد خود را اعلام نکردهاند.
در پایان این گزارش آمده است که ترکیه در چهار هفته منتهی به ۲۴ آگوست با افزایش خرید حدود ۳۷۰ هزار بشکه در روز به بالاترین میزان واردات نفت در دو ماه گذشته دست یافته است.