به گزارش روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کشتیرانی دریای خزر، امروز سه شنبه ۳۰ تیرماه با حضور اکثریت سهامداران برگزار و طی آن به ازاء هر سهم، مبلغ ۳۶۰ ریال بین آنان تقسیم شد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در گزارشی که به جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه ارائه کرد، با بیان اینکه عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن، رشد مناسبی داشته است، تصریح کرد: تُناژ حمل در سال ۱۴۰۳ به نسبت ۱۴۰۲، معادل ۱۱ درصد افزایش یافته و درآمد نیز به بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال و سود خالص به ۵ هزار و ۹۱ میلیارد ریال رسیده است.
وی به آمار عملکردی حمل بار در بنادر شمال کشور نیز پرداخت و گفت: حجم بازار بنادر شمالی در واردات و صادرات در سال ۱۴۰۰ معادل ۵.۴۹۵.۱۴۶ تن بود که با رشد ۶۲ درصدی طی سه سال گذشته، به ۸.۸۵۹.۴۸۸ تن در سال ۱۴۰۳ رسیده است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر تصریح کرد: تعداد شناورهای تجاری ایرانی نیز در دریای خزر از ۴۲ فروند تا سال ۱۴۰۰ با ۱۵۷ درصد رشد در سال ۱۴۰۳ به تعداد ۱۰۸ فروند افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: متوسط نرخ کرایه حمل در واردات از ۴۲ دلار در سال ۱۴۰۲ به ۲۵ دلار در سال ۱۴۰۳ و به علاوه متوسط نرخ کرایه حمل در صادرات از ۱۹ دلار در سال ۱۴۰۲ به ۱۵ دلار در سال ۱۴۰۳ رسید.
وی در تشریح دستاوردهای شرکت کشتیرانی دریای خزر، خاطرنشان کرد: این شرکت در حوزه واردات انواع کالاهای مورد نیاز کشور از جمله ذرت، جو، روغن نباتی و حیوانی، چوب و تخته و مواد نفتی، انواع فلزات، گندم، محصولات کشاورزی، کود شیمیایی و ... را به بازارهای داخلی رسانده است و در حوزه صادرات نیز صاحبان کالای ایرانی سیمان، انواع مواد اولیه و ترکیبات شیمیایی، کالاهای معدنی و... را با استفاده از شناورهای کشتیرانی دریای خزر به بازارهای منطقه صادر کردند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: شناورهای این شرکت کشتیرانی با اهتزار پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران، تردد فعالی در خطوط بنادر حوزه دریای خزر، تمامی ترمینالها دارند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین کشتیرانی دریای خزر حضور فعالی نیز در کریدور میانی دارد و با ارائه خدمات لجستیکی از جمله خدمات حملونقل ترکیبی، توسعه بازار چارترینگ و خدمات نمایندگی در حال توسعه بازار خود است.
وی افزود: شرکت کشتیرانی خزر با توسعه اجاره کشتی و خدمات نمایندگی، سودآوری و رقابتپذیری خود را ارتقاء داده و پاسخگویی سریعتر به بازار را فراهم کرده است تا از نوسانات قیمتی و کاهش ظرفیت حمل جلوگیری کند.
جهانبانی با اشاره به اینکه به منظور ورود به بازار حمل خوراکی، این کالاها با استفاده از فلکسی تانکها از مبادی کشورهای CIS و از طریق کانتینر به بنادر شمالی حمل میشوند، گفت: در کنار خدمات کانتینری، استقرار واحد خدمات مشتریان به منظور برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان جهت ارائه خدمات سریع و مناسب در کوتاهترین زمان، صورت گرفته و در همین حال تعمیرات ادواری ۹ فروند شناور ملکی شرکت به صورت کامل در داخل کشور انجام شده است.
وی تصریح کرد: کشتیرانی دریای خزر در راستای حفظ و نگهداری و ارتقای سطح ایمنی شناورهای خود از سال ۱۴۰۰ به بعد، اقدام به جوانسازی ناوگان نموده که در این راستا در سال ۱۴۰۳ پنج فروند از شناورهای ناوگان خزر در طول تعمیرات ادواری، با استفاده از توان داخلی جوانسازی شده است.
گفتنی است پیش از این سرمایه شرکت کشتیرانی دریای خزر در سال ۱۴۰۳ با رشد ۲۵۰ درصدی از ۳۶۰۰ میلیارد ریال به ۱۲۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته بود.
شایان ذکر است، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کشتیرانی دریای خزر از جمله شرکتهای تابعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با حضور سهامداران، مدیران ارشد، نمایندگان قانونی و ناظران بازار سرمایه برگزار شد.