به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از مارین لینک؛ این طرح ۱۰ ساله استراتژیک برای تثبیت بندر والنسیا به عنوان مولد ثروت و اشتغال باکیفیت در ۱۰ سال آینده تدوین شده و در عین حال به عنوان محرک سرمایهگذاری و تحول در اکوسیستم بندر و لجستیک نیز عمل میکند، همچنین مأموریت آن ارائه بهترین خدمات ممکن به بخش تجاری است.
این طرح استراتژیک توسط شرکت مشاوره هلندی MBTS و بنیاد بندر والنسیا رهبری و طراحی شده است. این طرح با همکاری جامعه بندری و ذینفعان اصلی اجتماعی و اقتصادی فعال در بخشهای لجستیکی و بندری والنسیا، ساگونتو و گاندیا و به طور کلی در سراسر بندر والنسیا و مناطق داخلی آن تدوین شده است.
بیش از ۲۰۰ سازمان از جمله شرکتها، مؤسسات، اپراتورهای لجستیک، ادارات دولتی و انجمنها به طور فعال در فرآیند طراحی این استراتژی مشارکت داشتند و بینشهای استراتژیک و عملیاتی خود را ارائه دادند.
توسعه این طرح شامل تجزیه و تحلیل کاملی از چشم انداز بینالمللی، روندهای تجارت دریایی و چالشهای عمده پیشِ روی سیستم جهانی بندر، مانند دیجیتالی شدن، انتقال انرژی و تراکم زنجیرۀ لجستیک است. این طرح با دادههای اقتصادی، زیستمحیطی، فنّاوری و اجتماعی مرتبط میباشد.
بر اساس این گزارش بندر والنسیا تا سال ۲۰۳۵ میلادی در نظر دارد تا ۴۵ درصد از ترافیک کانتینرهای بارگیری شده اسپانیا را برای واردات و صادرات مدیریت کند. حملونقل ریلی نقش مهمی در دستیابی به این هدف ایفا خواهد کرد که با هدف مدیریت قرار است یک کانتینر از هر پنج کانتینر از طریق راه آهن وارد یا خارج شود.
از سوی دیگر حملونقل جادهای همچنان نقش اساسی خود را ایفا خواهد کرد. زیرا بندر والنسیا همچنان به حملونقل جادهای به عنوان یک حلقه ضروری در زنجیرهۀ لجستیک متعهد خواهد ماند.
ایجاد ۳۰ هزار فرصت شغلی
تخمین زده میشود طی دهه آینده ترمینالهای تحت مدیریت بندر والنسیا، تعداد شاغلان در ترمینالهای کانتینری را از ۵۰ هزار فرصت شغلی به ۸۰ هزار فرصت شغلی برساند. همچنین ۴۶.۵ میلیون دلار آمریکا (۴۰ میلیون یورو) را از طریق پروژههای مختلف دیجیتالی کردن برای قرار دادن بندر در خط مقدم لجستیک جهانی هزینه کند. این موارد با چارچوب استراتژیک سیستم بنادر اسپانیا و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) همسو است.
این طرح مجموعهای از شاخصهای مدیریتی را برای تضمین پایداری اقتصادی از طریق انضباط مالی و کنترل هزینهها تعیین میکند و رشدی را که به تقاضا و نیازهای بخش صادرات اسپانیا پاسخ میدهد، امکانپذیر میسازد.
در ادامه این گزارش آمده است یکی از اهداف کلیدی این طرح، بهینهسازی زیرساختهای بندری و لجستیکی برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تحول تجارت جهانی است. برای این منظور پروژههای شاخصی مانند ترمینال شمالی جدید دسترسی ریلی بهبود یافته به بنادر والنسیا و ساگونتو و توسعه کامل مناطق لجستیکی استراتژیک را ترویج خواهد کرد.
کربنزدایی، تابآوری و مبارزه با تغییرات اقلیمی ارکان اصلی این طرح هستند. بندر والنسیا از طریق اتخاذ انرژیهای تجدیدپذیر، تأمین برق ساحلی(OPS)، سوختهای جایگزین و ابزارهای جبران کربن به طرح انتشار صفر درصد خالص خود متعهد است. همچنین توسعه کریدورهای سبز و سازگاری اقلیمی محیط بندر و پروژههای مرتبط با سوخت هیدروژن در ساگونتو را ترویج خواهد کرد.
این طرح همچنین نقش حیاتی سرمایه انسانی و نوآوری را در شکلدهی به آینده والنسیا به رسمیت میشناسد. این طرح یک اکوسیستم نوآوری باز، توسعه دیجیتالی شدن کامل عملیات و تحول تکنولوژیکی سیستمهای مدیریتی را تشویق میکند. به موازات آن به دنبال بهبود ادغام بندر-شهر در والنسیا، ساگونتو و گاندیاست.