به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از کانتینر نیوز، شاخصهای نرخ لحظهای حملونقل کانتینری در هفته منتهی به سوم جولای، کاهش قیمت دو رقمی در مسیرهای آسیایی به سواحل غربی و شرقی آمریکا را ثبت کردند. برای نمونه، در مسیر شانگهای–لسآنجلس، شاخص جهانی کانتینر (WCI) مؤسسه Drewry با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به هفته پیش، به ۳۱۸۰ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید.
همزمان، شاخص XSI شرکت Xeneta در همین مسیر با ۱۶ درصد کاهش به ۲۶۷۷ دلار، و شاخص FBX شرکت Freightos با اُفت چشمگیر ۳۹ درصدی به ۳۳۸۸ دلار رسید. کمترین کاهش نرخ متعلق به شاخص SCFI شانگهای بود که با کاهش ۱۹ درصدی، نرخ ۲۰۸۹ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت را ثبت کرد.
در مسیر شانگهای–نیویورک نیز، شاخص WCI با ۱۱ درصد افت به ۵۰۷۰ دلار رسید. در همین مسیر، شاخص FBX کاهش ۱۵ درصدی و SCFI کاهش ۱۳ درصدی را به ترتیب با نرخهای ۶۱۱۶ و ۴۱۲۴ دلار نشان دادند.
در مقابل این کاهشها، نرخ حمل از آسیا به شمال اروپا با ۸ درصد افزایش در هفته گذشته به ۳۴۶۸ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت رسید و باعث شگفتی فعالان بازار شد. این نخستینبار از ۵ دسامبر سال گذشته است که نرخ حمل در مسیر شانگهای–روتردام از شانگهای–لسآنجلس پیشی میگیرد.
بر اساس شاخص XSI، نرخ حمل در مسیر آسیا–اروپا با ۱۷ درصد افزایش به ۳۳۵۴ دلار رسید و چهارمین هفته پیاپی رشد نرخهای لحظهای در این مسیر رقم خورد. این رشد نشان میدهد که اعمال نرخهای جدید در محدوده ۳۹۰۰ تا ۴۱۰۰ دلار که از ابتدای جولای اجرا شده، تا حدی موفق بوده است.
به گفته جروم دریکلس، تحلیلگر ارشد حملونقل در شرکت دادههای زنجیره تأمین فرانسوی Upply، رشد نرخها در این مسیر به دلیل مدیریت مؤثر ظرفیت خطوط کشتیرانی و حذف برخی سفرهای خالی در هفتههای گذشته بوده است. او اضافه کرد که بهرغم این افزایش، بازار آسیایی-اروپایی بیشتر از هر چیز به ثبات نزدیک شده و با وضعیت مسیر ترانسپاسیفیک تفاوت چشمگیری دارد.
از سوی دیگر، بازار ترانسآتلانتیک نیز نشانههایی از افزایش نرخ نشان داد. نرخ مسیر روتردام–نیویورک طبق شاخص WCI با رشد ۷ درصدی به ۲۱۱۹ دلار رسید، در حالی که از اواسط آوریل تاکنون نرخها در این مسیر تقریباً ثابت مانده بود.
در پایان، گزارش به تصمیم برخی خطوط کشتیرانی مانند CMA CGM فرانسه اشاره دارد که از اول جولای ۸۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوت برای محمولههای یخچالی در فصل اوج ترافیک در مسیر فراآتلانتیک به سمت غرب، از شمال اروپا به سواحل شرقی ایالات متحده، خلیج مکزیک و بنادر مکزیک، به نرخهای خود افزودهاند.