۱۰ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۱

خروج اضطراری کشتی کانتینربر Wan Hai ۵۰۳ از محدوده هند

در پی نگرانی‌ها درباره وضعیت جوی و ناتوانی در مهار آتش‌سوزی ادامه‌دار، مقامات هندی به‌همراه تیم خصوصی نجات تصمیم گرفتند کشتی کانتینربر Wan Hai ۵۰۳ را از سواحل هند دور کرده و به خارج از منطقه اقتصادی ویژه (EEZ) این کشور منتقل کنند.
کد خبر: ۱۰۳۴۹۳

خروج اضطراری کشتی کانتینربر Wan Hai ۵۰۳  از محدوده هند

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از Maritime Executive، اداره کل کشتیرانی هند (DGS) اعلام کرد که این کشتی در حال حاضر در وضعیتی «ساختاری آسیب‌دیده اما پایدار» قرار دارد. مهم‌ترین تهدیدها، آتش‌سوزی مداوم در انبار شماره ۴، آب‌گرفتگی در موتورخانه، و شرایط جوی نامساعد است. وزش باد شدید و تلاطم دریا، امکان ورود به کشتی و انجام عملیات خاموش‌سازی و تخلیه آب را با دشواری جدی مواجه کرده است.
سه هفته پس از شروع آتش در تاریخ ۹ ژوئن و رها شدن کشتی، شعله‌ها همچنان در انبار شماره ۴ فعال هستند. گفته می‌شود تخریب ساختار عرشه و فروریختن کانتینرها موجب گردش هوا و تغذیه آتش شده است. با این حال، عملیات خنک‌سازی در اطراف کشتی ادامه دارد و تجهیزات جدید برای مهار آتش در تاریخ ۳۰ ژوئن به محل رسیده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دمای انبار آسیب‌دیده هنوز بالا باقی مانده است.
تیم نجات تاکنون موفق به تخلیه حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعب آب از موتورخانه با استفاده از تجهیزات قابل‌حمل شده‌اند. با وجود این، عقب کشتی همچنان پایین‌تر از سطح آب قرار دارد و بدنه به سمت بندر (چپ) کج شده است. برآوردها حاکی از آن است که کشتی هنوز حدود ۷۶ درصد از پایداری ساختاری مورد نیاز برای دریانوردی را حفظ کرده است.
اگرچه برنامه‌هایی برای ادامه تخلیه آب در دستور کار بود، اما تلاش روز شنبه ۲۸ ژوئن به دلیل شرایط خطرناک جوی به نتیجه نرسید. طبق گزارش‌ها، دریای منطقه معتدل تا مواج، با سرعت بادی بین ۲۵ تا ۲۸ گره و در برخی مواقع تا ۴۲ گره بوده است.
به‌دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی، مقامات هندی اجازه پهلوگیری این کشتی در بنادر داخلی را صادر نکردند. گرچه گزینه انتقال کشتی به بندر کلمبو در سریلانکا مطرح شده، اما این تصمیم هنوز نهایی نشده است. تا روز شنبه، کشتی حدود ۵۴ مایل دریایی تا خروج کامل از EEZ هند فاصله داشت.
کشتی Wan Hai 503 توسط یدک‌کش Offshore Warrior با کمک دو یدک‌کش نرم، با سرعتی حدود ۲.۹ گره در حال جابه‌جایی است. با بهبود وضعیت جوی، یدک‌کش‌های سیمی نیز به عملیات اضافه خواهند شد تا فرایند مهار آتش و تخلیه آب با شدت بیشتری دنبال شود.
پس از خروج کامل کشتی از محدوده اقتصادی هند، مسئولیت اصلی رسیدگی به وضعیت آن بر عهده شرکت نجات خصوصی خواهد بود. با این حال، اداره کل کشتیرانی هند اعلام کرده است که به‌صورت محدود، گزارش‌های منظم به اداره بندری و دریایی سنگاپور (MPA) به‌عنوان کشور صاحب پرچم کشتی ارائه خواهد داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار