۳۰ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۴

تداخل الکترونیکی در سیستم ردیابی کشتی‌های عبوری از خلیج فارس

تداخل الکترونیکی در سیستم‌های ناوبری کشتی‌های تجاری طی روز‌های اخیر اطراف تنگه هرمز و خلیج فارس افزایش یافته است که بر کشتی‌های عبور‌ی از منطقه تأثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۱۰۳۴۴۵

تداخل الکترونیکی در سیستم ردیابی کشتی‌های عبوری از خلیج فارس

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ مرکز اطلاعات دریایی JMIC متشکل از نیروی دریایی ترکیبی چندملیتی است  که در یک اطلاعیه اعلام کرد: گزارش‌هایی از تداخل الکترونیکی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز  و چند منطقه دیگر در خلیج فارس دریافت می‌کند.

این تداخل‌ها که همچنان در سراسر منطقه تشدید می‌شوند، تأثیر قابل توجهی در ناوبری دریایی خلیج فارس دارند. این اختلال بر توانایی کشتی‌ها در انتقال دقیق داده‌های موقعیتی از طریق سیستم‌های شناسایی خودکار (AIS) تأثیر می‌گذارد و چالش‌های عملیاتی و ناوبری را برای ترافیک دریایی ایجاد می‌کند.

بر این اساس هر کشتی اقیانوس‌پیما تعدادی سیستم ناوبری روی عرشه خود دارد مانند  سیستم ردیابی کشتی عمومی AIS که به طور گسترده توسط کشتی‌های تجاری در سراسر جهان استفاده می‌شود.

این هشدار پس از یادداشت قبلی آژانس دریایی UKMTO در روز دوشنبه منتشر شد که در آن نیز به افزایش تداخل ناوبری در خلیج فارس و تنگه هرمز اشاره شده بود، اگرچه هیچ طرفی به عنوان منبع تداخل شناسایی نشد.

 

تداخل الکترونیکی در سیستم ردیابی کشتی‌های عبوری از خلیج فارس

ادامه حرکت محموله‌های نفتی از تنگه هرمز

از سوی دیگر خبرگزاری بلومبرگ دریایی نیز در گزارشی نوشت حرکت محموله‌ها از طریق تنگه هرمز همچنان ادامه دارد، اما نسبت به روز‌های گذشته کاهش اندکی داشته است. اما تاکنون هیچ اختلال عمده‌ای در زیرساخت‌های کلیدی نفتی رخ نداده است.

بر اساس این گزارش مرکز مشترک اطلاعات دریایی دیروز اعلام کرد در تاریخ ۱۵ ژوئن ۱۱۱ کشتی باری از هرمز عبور کرده‌اند که نسبت به ۱۱۶ کشتی در ۱۲ ژوئن  اندکی کاهش یافته است. ناگفته نماند که این آبراه باریک حدود یک پنجم از تولید نفت جهان را مدیریت می‌کند.

JMIC که بخشی از نیرو‌های دریایی مشترک، یک ائتلاف دریایی بین‌المللی مستقر در بحرین است در این باره اعلام کرد تعداد ترانزیت‌ها از طریق تنگه هرمز کاهش جزئی در کشتی‌های عبوری نشان داده است. به نظر می‌رسد نفت خام دوره بسیار بی‌ثباتی را پشت سر می‌گذارد.

در همین حال نرخ حمل‌و‌نقل برای حمل نفت خام از خاورمیانه به چین افزایش یافته است و بیمه‌گران اعلام کرده‌اند احتمالاً هنگام مراجعه به منطقه، حق بیمه ریسک جنگ را افزایش می‌دهند، اما همه این اقدامات به بدترین حالت اختلال که برای قیمت نفت نگران کننده است، نرسیده است.

ردیابی کشتی‌ها توسط بلومبرگ نشان می‌دهد نشانه‌ واضحی از تغییر در جریان نفتکش‌ها از طریق این آبراه وجود ندارد. اگرچه کاهشی در تعداد کشتی‌های ورودی وجود داشته است، اما هنوز برای تعیین اینکه آیا این یک روند است یا خیر، خیلی زود است.

ارسال نظرات