۰۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۹

سرمایه‌گذاری ۵۰۰۰ میلیاردی بخش خصوصی در بندر «آپرین»

بیرانوند معاون حمل‌ونقل راه‌آهن از سرمایه گذاری ۵۰۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در زیرساخت لجستیک بندر خشک آپرین خبر داد و گفت: ورود بار به این منطقه به‌صورت مویرگی صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۳۲۳۸

سرمایه‌گذاری ۵۰۰۰ میلیاردی بخش خصوصی در بندر «آپرین»

 

به گزارش مانا، نورالله بیرانوند در مراسم افتتاح فاز تکمیلی بندر خشک آپرین با اشاره به موقعیت راهبردی بندر آپرین گفت: بندر آپرین در قلب کشور و در کنار بزرگ‌ترین بازار مصرف واقع شده و توزیع مویرگی بار از طریق این بندر انجام می‌شود. ورود بار به این منطقه به‌صورت مویرگی صورت می‌گیرد و تمامی مراحل بارگیری، بسته‌بندی، پردازش و حتی شکل‌گیری قطار در همین‌جا انجام می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت افزایش رقابت‌پذیری این بندر افزود: امیدواریم با سرمایه‌گذاری در حوزه سخت‌افزار، اتوماسیون بار و توسعه زیرساخت‌های دیجیتال، بتوانیم بندر آپرین را در رقابت با بنادر مشابه و مراکز لجستیکی پیشتاز کنیم. همچنین ایجاد تعامل مؤثر با بنادری چون بندر قرقوس در مرز چین و قزاقستان برای هم‌راستایی در توسعه و تبادل کالا اهمیت بالایی دارد.

بیرانوند از سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در یک ماه آینده در مراسمی رسمی، از سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در این منطقه رونمایی خواهیم کرد. اکنون شرایط بخش مسافری بهبود یافته و تمرکز ما بر جذب منابع مالی از بخش خصوصی است. خوشبختانه چندین شرکت در حوزه لوکوموتیو وارد سرمایه‌گذاری شده‌اند و تا پایان سال، قراردادهایی در این زمینه به امضا خواهد رسید.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی خبر داد و گفت: با این رویکرد، شاهد توسعه بنادر خشک، خطوط ریلی و مراکز لجستیکی خواهیم بود. گرچه هنوز چالش‌هایی در خصوص خطوط طولانی وجود دارد، اما با همکاری بخش خصوصی، زیرساخت‌ها و ترمینال‌های تجاری در حال توسعه هستند.

بیرانوند خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری جدید پیش‌بینی‌شده برای بندر آپرین به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و در آینده نزدیک قراردادهای تازه‌ای امضا خواهد شد. هدف ما این است که بندر آپرین به یک مرکز چندوجهی تبدیل شود که دست‌کم دو مد حمل‌ونقلی—ریل و جاده—را به زنجیره تأمین کشور متصل کند. این بندر به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود، پتانسیل بالایی برای توسعه دارد.

وی درباره زیرساخت‌های حمل‌ونقل گفت: توسعه خطوط ریلی و مراکز لجستیکی دو اولویت اصلی است. در حال حاضر قرارداد خط سیرجان-کرمان با مشارکت بخش خصوصی در حال اجرا است و رایزنی با شرکت‌های معدنی برای مشارکت در توسعه ادامه دارد. همچنین هماهنگی‌هایی با شرکت‌های بزرگ فولادی برای توسعه خطوط فرعی انجام شده است.

معاون راه‌آهن با اشاره به جایگاه ویژه بندر آپرین افزود: مهم‌ترین مرکز لجستیکی کشور در همین نقطه واقع شده است. ما سازوکارهای سرمایه‌گذاری را تسهیل کرده‌ایم و شرایط مناسبی برای واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران فراهم شده است. همکاری با شرکت‌های اپراتور نیز باعث شده برنامه‌های ویژه‌ای برای حمل بار تضمین شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار