۲۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
مدیر گروه تعمیرات و ساخت شناور‌های متوسط شرکت ایزوایکو اعلام کرد:

کاهش تعمیرات به دنبال اُفت تجارت

مدیر گروه تعمیرات و ساخت شناور‌های متوسط شرکت ایزوایکو گفت: در ۶ ماهه دوم امسال به دنبال اُفت تجارت، میزان تعمیرات کشتی‌ها هم کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۰۲۵۶۰

کاهش تعمیرات به دنبال اُفت تجارت

 

محسن علیزاده مدیر گروه تعمیرات و ساخت شناور‌های متوسط شرکت ایزوایکو در گفت‌و‌گو با مانا بیان کرد: در زمانی که تحریم‌ها به وجود می‌آید، شرایط تعمیرات کمی بهتر می‌شود. در حال حاضر وضعیت تعمیرات از نظر تعداد شناوری کمی بهتر شده است.

وی افزود: شرکت‌های ایرانی اگر قبلاً برای تعمیرات شناور‌ها به برخی از کشور‌ها مثل چین مراجعه می‌کردند، مدتی است که تحریم‌ها یک مقداری کار را برای آنها به‌منظور انجام تعمیرات در خارج سخت کرده است و بیشتر به ما مراجعه می‌کنند.

مدیر گروه تعمیرات و ساخت شناور‌های متوسط گفت: شرکت‌های ایرانی در سال جاری به خصوص ۶ ماه دوم از نظر تجاری تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و، چون فشار‌ها بیشتر شده است، حمل‌و‌نقل خیلی کاهش یافته است. شناور‌ها عملاً کارشان کم شده و یک مقدار ظرفیت کاری تعمیرات هم کاهش یافته است.

وی یادآور شد: مراجعه به شرکت ما از نظر تعداد شناوری تغییری نکرده است، اما از نظر حجم کاری و درآمدی که دارد، شاهد اُفت بوده‌ایم.

علیزاده درباره مشکلات ناشی از تحریم‌ها بر تأمین قطعات برای تعمیر کشتی توضیح داد: کشتی‌هایی که در زمان تعمیر نیاز به قطعات یدکی دارند، این قطعات را باید از خارج تأمین کنند، اما محدودیت‌ها در تأمین این قطعات مثل بخش نوسازی ناوگان نیست. شرکت‌ها از طریق واسطه‌هایی مجبور به تأمین قطعات هستند. ما به این حوزه ورود نمی‌کنیم و خود کارفرما یا صاحب کشتی این کار را انجام می‌دهد.

وی درباره هزینۀ تهیه قطعات گفت: تحریم‌ها هزینه را برای شرکت‌ها افزایش داده است. همان‌طور که تورم باعث شده است مواد اولیه در کشور گران شود، برای ما هم این اتفاق افتاده است و تأثیرش را گذاشته است.

مشکل در تأمین ماده اولیه برای نوسازی کشتی‌ها

مدیر گروه تعمیرات و ساخت شناور‌های متوسط از تولید یک فروند یدک کش  ASD، شش هزار در این مجموعه خبر داد و افزود: از سال گذشته قراردادمان شروع شد و تا پایان سال آینده، قراردادمان ادامه دارد. برای ساخت این یدک کش یک قرارداد دو ساله داریم.

وی درباره مشکلات پیشِ روی نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی توضیح داد: در حال حاضر بحث تأمین مواد اولیه خارجی، تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات با مشکل مواجه است. تحریم‌ها خیلی تأثیر دارد و به‌طور مستقیم نمی‌توانیم به‌عنوان یک مجتمع کشتی سازی از خارج خرید کنیم.

علیزاده گفت: خود کارفرمایان هم همین مشکلات را دارد. به‌صورت مستقیم نمی‌توانند خرید انجام دهند. باید با واسطه خرید انجام شود. وجود این واسطه؛ هم زمان انجام کار را خیلی زیاد می‌کند و هم هزینه‌های تمام شده خرید را خیلی بالا می‌برد.

وی افزود: افزایش هزینه‌ها سبب شده است که در رقابت‌های بین‌المللی قیمت تمام شده ساخت شناور در ایران نسبت به شرکت‌های کشتی سازی مشابه در چین و اروپا یک مقداری افزایش یابد.

مدیر گروه تعمیرات و ساخت شناور‌های متوسط درباره میزان افزایش هزینه‌ها بیان کرد: برخی مواقع حتی تا یک و نیم برابر هم هزینه‌‎ها افزایش می‌یابد که عملاً ادامه فعالیت را به نحوی غیر اقتصادی می‌کند.

وی گفت: مسئله غیر اقتصادی شدن فعالیت هم برای متقاضیان و هم برای ما صدق می‌کند. افزایش هزینه‌ها تعداد متقاضیان واحد ما را کاهش داده و باعث می‌شود که در انجام فعالیت‌های خود یا سود نداشته باشیم و یا سود بسیار ناچیزی داشته باشیم.

علیزاده به این پرسش که در نبود تحریم‌ها مدت زمان ساخت کشتی در ایران چقدر کاهش می‌یابد، این‌گونه پاسخ داد: قطعاً می‌توانستیم مدت ساخت سفارشی که در دست داریم را از ۲۴ ماه به ۱۵ ماه کاهش بدهیم.

توقف تولید اصلی

به گفتۀ مدیر گروه تعمیرات و ساخت شناور‌های متوسط، در حال حاضر ایزوایکو با تمام ظرفیت کار نمی‌کند، زیرا متقاضی‌ها کم شده‌اند.

وی افزود: گروه ما عملاً برای ساخت شناور‌های اقیانوس پیما طراحی شده است که می‌توانست خیلی به کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش کمک کند.

علیزاده گفت: در دهه ۸۰ دو شناور کانتینر‌بر برای کشتیرانی در اینجا ساخته و تحویل شده است. دو فروند نفتکش هم ساخته شد و به خاطر مشکلاتی که بوجود آمد، ناتمام مانده است. عملاً تولید اصلی که ساخت شناور‌های اقیانوس پیما هست، متوقف شده است.

وی ادامه داد: از یک طرف شرایط ساخت کمتر است و از سوی دیگر متقاضیان، چون بازار کارشان لطمه دیده است، نوسازی ناوگان برایشان توجیه‌پذیر نبوده است. این باعث شده است که کار ما هم دچار تنش شود و تولیدمان کم شده است.

مدیر گروه تعمیرات و ساخت شناور‌های متوسط بیان کرد: در حال حاضر سفارشی برای شناور‌هایی در سایز بزرگ را نداریم و آنچه اکنون انجام می‌شود، یک یدک کش کوچک است که از نظر ابعادی ۳۲ متر است، در صورتی که ما امکان ساخت شناور‌های بالای ۱۰۰ متر را داریم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار