به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از آفشور انرژی؛ این ارتقا که با سرمایهگذاری ۸۰۰ میلیون دلاری انجام شده، ظرفیت پایانه را از ۱.۸ میلیون TEU به ۴ میلیون TEU افزایش داده است. در مرحله بعدی توسعه، ظرفیت این پایانه به ۵ میلیون TEU خواهد رسید.
پایانه جدید دارای اسکلهای به طول۲,۱۵۰ متر و عمق آبخور ۱۸ متر است که امکان پهلوگیری همزمان پنج کشتی کانتینری فوقالعاده بزرگ را فراهم میکند.
با توجه به افزایش تقاضا برای حملونقل محمولههای فاسدشدنی، ظرفیت کانتینرهای یخچالی پایانه از ۱,۲۰۰ به ۲,۳۴۰ واحد افزایش یافته است. همچنین، بزرگترین تأسیسات ویژه بازرسی کانتینرهای یخچالی در عربستان سعودی در این پایانه ایجاد شده که امکان بازرسی همزمان ۷۵ کانتینر را فراهم میکند.
در راستای استراتژی کاهش کربن شرکت DP World، این پایانه مجهز به جرثقیلهای برقی و خودکار شده است. هدف این شرکت، کاهش ۵۰ درصدی انتشار CO2 در پایانه طی پنج سال آینده است. همچنین، اقدامات دیگری نظیر استفاده از پنلهای خورشیدی شناور، کامیونهای الکتریکی و سیستمهای بازیافت آب در دست اجرا قرار دارد.
حضور DP World در بندر جده از سال ۱۹۹۹ میلادی آغاز شده و این نخستین قرارداد امتیازدهی این شرکت در خارج از امارات بود. با توجه به موقعیت استراتژیک جده در تجارت جهانی عربستان، DP Worldدر حال سرمایهگذاری بر روی یک پارک لجستیکی بزرگ در کنار پایانه جنوبی کانتینری است. این پارک لجستیکی ۴۱۵,۰۰۰ مترمربعی که بزرگترین تأسیسات یکپارچه از نوع خود در عربستان به شمار میرود، خدماتی شامل انبارداری، توزیع و حملونقل را ارائه خواهد داد. عملیات ساخت این مجموعه از می ۲۰۲4 میلادی آغاز شده و انتظار میرود در سهماهه دوم سال ۲۰۲۶ میلادی تکمیل شود.
همچنین، با همکاری جدید Gemini میان دو شرکت مرسک و هاپک لوید، اتصالات کشتیرانی جدیدی برای بندر جده فراهم شده است. در چارچوب این همکاری، پنج مسیر جدید کشتیرانی به سه بندر سعودی (جده، دمام و جبیل) اضافه شده و جده به عنوان یکی از هابهای منطقهای پروژه Gemini انتخاب شده است. این مسیرها، بنادر عربستان را به بندر پورت سعید در مصر، طنجه در مراکش، آلخسیراس در اسپانیا و بنادر موندرا و پیپاوا در هند متصل میکنند.