به گزارش مانا، در جریان این حادثه که دلایل آن هنوز بهطور رسمی اعلام نشده، کشتی «ام وی سولونگ ۹» که با پرچم مادِیرا، یکی از مناطق خودمختار متعلق به پرتغال، حرکت میکرد با نفتکش «ام وی استینا ایمَکولیت» با مالکیت سوئدی و پرچم آمریکا برخورد کرد.
بهگزارش رویترز، نفتکش ام وی استینا ایمَکولیت که قادر به حمل دهها هزار تُن سوخت جت است، هنگام وقوع حادثه لنگر انداخته بود که یک کشتی باری کوچکتر به آن برخورد کرد. در اثر این برخورد، یکی از مخازن بار دچار شکاف شد و سوخت به دریا نشت کرد. شرکت استنا بالک، مالک این نفتکش، تأیید کرده که حادثه در نزدیکی بندر هال انگلیس رخ داده است.
دو منبع امنیت دریایی اعلام کردند که هیچ نشانهای از اقدام خرابکارانه یا دخالت بازیگران دیگر در این حادثه مشاهده نشده است.
گارد ساحلی بریتانیا در بیانیهای اعلام کرد که ۳۶ خدمه نجات داده شدهاند و یک نفر در بیمارستان بستری شده است. اما یکی از خدمه کشتی باری سولونگ همچنان مفقود است. عملیات جستوجو متوقف شده است.
حمل محمولههای خطرناک؛ سوخت جت و مواد شیمیایی سمی
نفتکش آسیبدیده، استینا ایمکولیت، که از سوی شرکت آمریکایی کراولی اداره میشود، بخشی از برنامه تأمین سوخت ارتش آمریکا است و در زمان حادثه تحت قرارداد کوتاهمدت با فرماندهی حملونقل نیروی دریایی آمریکا بوده است.
کشتی باری سولونگ که از سوی شرکت آلمانی ارنست روس اداره میشود، ۱۵ کانتینر حاوی سیانید سدیم، یک ماده شیمیایی سمی که از آن عمدتاً در استخراج طلا استفاده میشود، و مقدار نامشخصی الکل حمل میکرد.
شرکت کراولی در بیانیهای اعلام کرد که در اثر این برخورد، انفجارهای متعددی روی نفتکش رخ داده و مقدار زیادی سوخت به دریا نشت کرده است.
خطرات زیستمحیطی و واکنشهای کارشناسان
مارتین اسلیتر، مدیر عملیات سازمان یورکشایر وایلد لایف تراست (Yorkshire Wildlife Trust)، هشدار داد که سواحل شرقی یورکشایر زیستگاه گونههای محافظتشدهای مانند پافینها و گانتها است که بسیاری از آنها در آستانه فصل تولیدمثل در دریا حضور دارند.
سخنگوی نهاد صلح سبز (Greenpeace) نیز گفت که تأثیرات زیستمحیطی این حادثه به عواملی مانند مقدار و نوع سوخت نفتکش، نوع سوخت مصرفی دو کشتی، مقدار مواد نشتیافته به دریا و شرایط آبوهوایی منطقه بستگی دارد.
با این حال، یک کارشناس بیمه اعلام کرد که اگر نفتکش حامل نفت خام بود، خطر آلودگی بیش از این بود.
مارک سفتون، استاد زمینشیمی آلی در کالج سلطنتی لندن، افزود که هیدروکربنهای کوچکتر موجود در سوخت جت میتوانند سریعتر از مولکولهای بزرگتر توسط باکتریها تجزیه شوند و گرمتر شدن هوا میتواند روند تجزیه زیستی را سرعت ببخشد.
وضعیت امدادرسانی و بررسیهای بیمهای
تیمهای امداد، شامل بالگردها، هواپیماهای شناسایی، قایقهای نجات و کشتیهای آتشنشانی، بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.
شرکت بیمه دریایی اسکولد (Skuld) نروژ تأیید کرد که سولونگ تحت پوشش بیمهای مسئولیت محیطزیستی و آسیبهای خدمه قرار دارد، اما شرکت بیمه نفتکش استنا ایمکیولیت هنوز به درخواستها برای اظهار نظر پاسخی نداده است.
این حادثه در آبراهی پرتردد میان بنادر شمال شرقی انگلیس و مسیرهای کشتیرانی به هلند و آلمان رخ داده است. کارشناسان هشدار دادهاند که ادامه آتشسوزی و احتمال گسترش نشت سوخت، میتواند پیامدهای زیستمحیطی و اقتصادی جدی به دنبال داشته باشد.