۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱

خروج ۳۰ مغروقه از اروندرود در یک ماه

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان از خروج ۳۰ مغروقه از اروندرود در کمتر از یک ماه خبر داد و گفت: امسال بیش از ۲۷۰ هزار متر مکعب از این رودخانه لایروبی شده است.
کد خبر: ۱۰۲۵۱۱

خروج ۳۰ مغروقه از اروندرود در یک ماه

 

به گزارش مانا، کامبیز مالکی‌زاده با اشاره به رویکرد شفافیت در مدیریت، اظهار داشت: آرزو و هدف ما این است که بتوانیم سبک مدیریت اتاق شیشه‌ای را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه در آبادان و خرمشهر اغلب در تشخیص وظایف سازمانی دچار اشتباه می‌شویم، تصریح کرد: گمرک می‌تواند در هر جایی از جمله بندر، فرودگاه، مرز شلمچه یا راه‌آهن مستقر شود، اما گاهی مسئولیت موضوعات مربوط به گمرک به اشتباه به ما نسبت داده می‌شود.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان عنوان کرد: وظیفه ما تخلیه و بارگیری است، اما اجازه تخلیه یا عدم تخلیه کالا به نهاد‌های دیگری مانند گمرک، اداره استاندارد و سایر دستگاه‌ها مربوط می‌شود.

مالکی‌زاده با اشاره به وضعیت اشتغال در حوزه دریایی، بیان کرد: پیش از دوران کرونا، بیش از ۱۲۰۰ لنج در محدوده بنادر آبادان فعالیت داشتند که با فرض اشتغال ۱۰ نفر در هر لنج، اشتغال ۱۲ هزار نفر به خطر افتاد، زیرا این لنج‌ها از آبادان خارج شدند.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای بازگرداندن رونق به این حوزه، گفت: در سال ۱۴۰۱ که مسئولیت را بر عهده گرفتیم، تنها ۳۰ لنج فعال داشتیم. با تلاش همکاران، پروژه اسکله هزار تنی را افتتاح کردیم که منجر به بازگشت تعدادی از لنج‌ها شد. این تعداد به ۱۲۰۰ لنج رسید، اما امروز با وجود همه تلاش‌ها، تنها ۱۰ درصد از آنها یعنی ۱۲۰ لنج بازگشته‌اند.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با تأکید بر ضرورت بازگرداندن تمامی ۱۲۰۰ لنج به اروند رود، اعلام کرد: تخلیه و بارگیری در بندر آبادان در دی ماه سال جاری نسبت به دی ماه سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته است.

مالکی‌زاده خاطرنشان کرد: تناژ صادرات غیرنفتی در بندر آبادان در دی‌ماه سال جاری نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۲۴ درصد و صادرات نفتی ۱۰۰ درصد رشد داشته است،  همچنین تناژ واردات یا تخلیه کالا در همین بازه زمانی ۲۵۴ درصد افزایش یافته است. در یازده ماه گذشته نیز در تخلیه و بارگیری ۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته‌ایم.

وی افزود: امسال برای نخستین بار در اروند رود شاهد تردد شناور حامل گاز ال‌پی‌جی بودیم که با همکاری سازمان بنادر انجام شد. یک هفته پیش از بارگیری اولین شناور، شناوری مشابه با ۴۰ تن گاز ال‌پی‌جی منفجر شد در حالی که شناور ما حدود ۹۰۰ تن گاز حمل می‌کرد که این موضوع حساسیت کار را نشان می‌دهد.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به انحصار سازمان بنادر در ورود کشتی به ساحل، بیان کرد: هیچ نهادی غیر از سازمان بنادر نمی‌تواند کشتی را به ساحل بیاورد، در حالی که در اخبار ادعا می‌شود که برخی افراد کشتی تفریحی آورده‌اند که صحت ندارد.

مالکی‌زاده با معرفی تسهیلات سازمان بنادر، افزود: سازمان بنادر مجموعه‌ای به نام "اداره وجوه اداره شده" دارد که با معرفی به بانک، کمک می‌کند که به فعالان حوزه دریایی تسهیلات و وام‌های کم‌بهره ارائه شود. علاقه‌مندان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در شناور‌های چوبی، گفت: ساختار شناور‌های غیرکنوانسیونی (لنج‌ها) به گونه‌ای است که بارگیری و تخلیه آنها زمان‌بر است و این موضوع چالشی برای بندر محسوب می‌شود.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به افزایش ساعات کاری بندر، بیان کرد: از ابتدای مهرماه موفق به اجرای دو شیفت کاری شدیم و در تلاش برای اضافه کردن شیفت سوم و فعالیت ۲۴ ساعته هستیم که نیازمند همکاری سایر نهاد‌ها است.

مالکی‌زاده با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه لایروبی و رفع مشکلات زیست‌محیطی، عنوان کرد: حجم لایروبی در سال‌های گذشته بیش از ۴۰ هزار متر مکعب نبود، اما امسال بیش از ۲۷۰ هزار متر مکعب از اروند رود لایروبی و بیش از ۳۰ مغروقه در کمتر از یک ماه از آب خارج شده است، همچنین خروجی پساب شهری که موجب آب‌گرفتگی می‌شد، پاکسازی و از بروز مشکل پیشگیری شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار