به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از ترید ویندز، گاز مایع LNG محموله اصلی صادراتی از طریق دریای قطب شمال است که نزدیک به ۵۸ درصد از کل حجم صادراتی روسیه را تشکیل میدهد.
بر اساس این گزارش، صدور نفت خام روسیه از این مسیر نیز با افزایش چهار درصدی به ۸.۱ میلیون تُن یا حدود ۶۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۴ میلادی رسید. انتظار میرود این ارقام در دهه آینده با رشد قابل توجهی روبهرو شود، زیرا پروژه بزرگ نفت وستوک روسنفت در ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده اجرایی میشود و روسیه در دهه ۲۰۳۰ میلادی میتواند سالانه ۱۰۰ میلیون تُن محموله صادراتی داشته باشد.
در همین حال، صادرات میعانات گازی روسیه با افزایش ۲۲ درصدی به ۱.۳۲ میلیون تُن رسید. برخلاف نفت خام و LNG، میعانات گازی روسیه هنوز نتوانسته اذهان عمومی را به خود جلب کند.
تانکرهای یخشکن روسی سالانه حدود ۳۵ محموله را از کارخانه LNG مال نواتک به اروپای غربی حمل میکنند. روسیه همچنین موفق شد در پاییز ۲۰۲۴ میلادی سه محموله از کارخانه LNG 2 تحریمشده قطب شمال بارگیری و به بندر ویتینو روسیه در دریای سفید تحویل دهد. این تأسیسات به شبکه ریلی روسیه متصل است و امکان حملونقل، از جمله صادرات احتمالی به بازارهای غربی را فراهم میکند.
در مدت یک سال گذشته، مجموع حجم محمولههای ۳۷.۹ میلیون تنی روسیه در امتداد مسیر دریای شمالی رکورد جدیدی را ثبت کرده است. پیش از جنگ این کشور با اوکراین و تحریمهای متعاقب آن توسط غرب، قطب شمال LNG 2 در مسیر ارسال ۲۰ میلیون تُن LNG تا سال ۲۰۲۶ میلادی قرار داشت، اما با ادامه تحریمهای غرب، از ارقام صادراتی آن کاسته شده است.
در سال ۲۰۱۸ میلادی، رئیس جمهور روسیه پیشبینی کرده بود که جریان حمل محموله در امتداد NSR (مسیر دریای شمال) تا سال ۲۰۲۴ میلادی به ۸۰ میلیون تُن و در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۱۱۰ میلیون تُن برسد. اما جنگ روسیه و اوکراین و تهدیدات تحریمی غرب عملاً بر میزان صادرات این کشور تأثیرگذار بود.
از سوی دیگر، کمبود حاملهای LNG و تانکرهای نفتی با قابلیت حمل یخ نیز ظرفیت حملونقل روسیه از طریق دریای شمال را برای سالهای آینده با مشکل مواجه میکند، زیرا کشتیسازیهای روسیه در تلاش برای جایگزینی ظرفیت از دست رفته در یاردهای آسیایی هستند. با این حال، انتظار میرود در ماههای تابستان ۲۰۲۵ میلادی حرکت حاملهای LNG و کشتیهای کانتینری از قطب شمال باعث شوند ترافیک بار افزایش یابد.