به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از سایت ترید ویندز؛ شاخص فله خشک بالتیک (BDI) در ۲۳ ژانویه ۶۹ واحد دیگر کاهش یافت و به ۸۲۴ واحد رسید که نشان دهندۀ پایینترین سطح آن از فوریه ۲۰۲۳میلادی تاکنون است.
براساس این گزارش شاخص فله خشک در بورس بالتیک از ابتدای سال جاری میلادی ۱۷.۳۵ درصد کاهش یافته است.
در هفتۀ گذشته بازار کشتیهای Capesizes بسیار ضعیف بود و در این هفته شاخص Capesize Baltic (BCI) ۱۵۵ امتیاز خود را از دست داد و در ۱۰۸۱ امتیاز ثابت ماند.
در ادامه این گزارش آمده است از سوی دیگر براساس نرخهای منتشر شده توسط بورس حملونقل شانگهای (SSE)، نرخ کشتیهای کیپ سایز ۱۸۰هزار dwt تُنی در سفر رفت و برگشت از چین به ژاپن و اقیانوس آرام و بالعکس تنها ۵۰۸۹ دلار در روز است.
همچنین در حال حاضر نرخ حمل سنگِ آهن از برزیل به چین ۱۷.۶۰ دلار در هر تُن است. در این ارتباط مشاوران Breakwave تأکید کردهاند فصلی بودن معاملات بازار حمل فله خشک را تحت تأثیر قرار داده است.
براساس اخبار منتشر شده از یک سو در اثر توفان در غرب استرالیا بنادر این کشور چند روز مسدود بود و از سوی دیگر باران شدید صادرات محمولههای فلهای را از برزیل به چین را مختل کرده بود.
در پایان این گزارش آمده است افزایش فعالیتها در آفریقای غربی و حمل محمولههای بوکسیت ادامه دارد، اما بدون مشارکت بازیگران اصلی مانند استرالیا و برزیل، بازار فله خشک تا فصل بهار در سطوح نسبتاً ضعیفی به کار خود ادامه خواهد داد.