به گزارش گروه بینالملل مانا، تا ژانویه ۲۰۲۵ میلادی، حدود ۳۵۰ نفر شامل دریانوردان و کارکنان ثالث، از سال ۱۹۹۶ تاکنون در این حوادث جان خود را از دست دادهاند.
آمارهای اخیر و دلایل نگرانی
تنها از سال ۲۰۲۲ میلادی، ۴۳ حادثه مرتبط با فضاهای بسته رخ داده که به مرگ ۷۰ نفر منجر شده است. این حوادث شامل دریانوردان با تجربه و حتی اعضای تیم رهبری کشتی مانند کاپیتان و افسران ارشد نیز میشود. مرگومیر در میان کارکنان ساحلی نیز همچنان شایع است.
دادهها نشان میدهند که بیش از ۴۰ درصد از این حوادث در کشتیهای فلهبر و عمدتاً در انبارهای بار یا دسترسیهای مربوط به آنها رخ داده است. تانکرها و کشتیهای بار عمومی نیز در این آمار حضور قابلتوجهی دارند.
اقدامات و توصیههای اصلاحی
با وجود اجرای قطعنامه Res.A.۱۰۵۰(۲۷) از سال ۲۰۱۱ میلادی، آمار مرگومیرها کاهش نیافته و دلایل اصلی این حوادث همچنان ثابت باقی ماندهاند.
در پی افزایش نگرانیها، InterManager در ژوئن ۲۰۲۴ میلادی پیشنهادهایی به سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) ارائه داد.
در سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی، کمیته حملونقل بار IMO (CCC ۱۰) نسخهای اصلاحشده از این قطعنامه را معرفی کرد که شامل تغییرات و توصیههای زیر است:
• افزایش آموزش و دانش: بهویژه برای افراد مسئول و شایسته، همراه با تمرینهای مرتبط بر اساس الزامات SOLAS.
• ایجاد و نگهداری ثبت فضاهای بسته: ثبت مختص کشتی برای شناسایی خطرات و اقدامات کاهش خطر.
• اطلاعرسانی به خدمه: ارائه اظهارنامه فرستنده بار به ناخدا با اطلاعاتی واضح درباره خطرات مرتبط با بار.
• برنامهریزی بهتر فعالیتها: اجتناب از عملیات در شرایط فشار زمانی یا ورود یکنفره به فضاهای بسته.
• آزمایش جو فضا: استفاده از تجهیزات پیشرفته برای اندازهگیری اکسیژن، قابلیت اشتعال، سمیت و دیاکسیدکربن.
• طرح اضطراری: تدوین و تمرین یک طرح نجات که به راحتی قابل اجرا و مؤثر باشد.
توصیه به اپراتورهای کشتی
این اصلاحات برای تأیید نهایی در نشست IMO MSC ۱۱۰ در بهار ۲۰۲۵ میلادی آماده است. با این حال، از اپراتورهای کشتی خواسته شده است تا پیش از تصویب نهایی، اقدامات لازم را برای بهبود ایمنی و کاهش حوادث در فضاهای بسته انجام دهند. این اقدامات گامی حیاتی برای جلوگیری از وقوع مرگومیرهای بیشتر و حفاظت از جان خدمه و کارکنان ساحلی محسوب میشود.