هادی حق شناس استاندار گیلان در گفتوگو با مانا درباره نقش این استان در توسعه دریا محور با توجه به پتانسیلهای موجود بیان کرد: توسعه دریا محور به مفهوم استفاده از نعمت دریا برای افزایش سطح رفاه مردم است. رفاه نیز به مفهوم افزایش درآمد است. یکی از شروط افزایش درآمد هم ایجاد اشتغال است.
وی ادامه داد: در توسعه دریا محور باید به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه میتوانیم از دریا برای مردم اشتغال ایجاد کنیم. یکی از راهکارها این است که بحث تجارت را گسترش بدهیم. خوشبختانه در دریای خزر ۸۰ کشتی با پرچم ایران در حال تردد هستند.
استاندار گیلان گفت: در هر کشتی حداقل ۱۰ نفر مشغول به کار هستند. طبیعی است که اگر این ناوگان را توسعه دهیم اشتغال را توسعه دادهایم. ضمن اینکه میتوانیم بار خود را با کشتیهای ایرانی حمل کنیم. از این مهمتر اینکه امکان صادرات برای ما فراهم میشود. در استان گیلان امکان صادرات کالا هم وجود دارد.
وی افزود: نکته دوم بحث تعمیر و نگهداری کشتیها است؛ بنابراین نیاز به تعمیرگاه کشتی در سطح استان داریم. میتوانیم کشتیسازی راه بیاندازیم و یارد کشتی سازی در این استان ایجاد شود. این هم جزء برنامههای ما است و در دلش اشتغال وجود دارد.
توسعه شناورهای مسافری
حق شناس توجه به پتانسیلهای توسعه گردشگری در گیلان را نیز یکی دیگر از برنامههای مرتبط با توسعه دریا محور دانست و گفت: مثل جنوب کشور که از بنادر استان به مناطقی شامل قشم، کیش، چابهار، هرمز و ... کشتی مسافری میرود، میتوان در دریای خزر هم شناورهای مسافری به شکل ساحلی تردد کنند.
وی اضافه کرد: بهعنوان مثال بین بندر انزلی به منطقه آزاد انزلی یا از بندر انزلی به کیاشهر و بقیه شهرهای انزلی به سمت تالش میتوان کشتی مسافری داشت. یا از تالش به سمت آستارا خطوط آبی ایجاد کرد و به این ترتیب بخشی از گردشگری را به سمت دریا برد.
استاندار گیلان بحث دانشکده دریایی را یکی از مباحث مهم اعلام کرد و افزود: در استان گیلان این امکان و ظرفیت وجود دارد که نیروی انسانی بخش دریا در این استان آموزش دیده شود. با توجه به پتانسیل منابع انسانی و دانشگاههای معتبری که در گیلان وجود دارد، توانایی اجرای چنین برنامههایی را داریم. هر کدام از مواردی که مرور کردم، میتواند محورهای تحقق توسعه دریا پایه باشد.
وی درباره رعایت الزامات محیط زیستی با توجه به تراکم جمعیت در گیلان پس از اجرای برنامههای توسعه دریا محور توضیح داد: در راستای تحقق الزامات زیست محیطی در استان گیلان به دنبال این هستیم که شهرهای ما به جای اینکه افقی رشد کند، عمودی رشد کنند. این رشد در مکانهای خاص و با برنامه، طبق طرح جامع رخ خواهد داد.
حق شناس بیان کرد: به دنبال این هستیم که بلند مرتبه سازی انجام دهیم به جای اینکه زمین بهعنوان ارزشمندترین دارایی را تبدیل به ویلا کرده و استفادههای اختصاصی کنیم. این سیاست مغایرتی با توسعه ندارد و حتی زمینهای ما را حفظ میکند.
وی ارزیابی خود از نقش بنادر استان در توسعه و ایجاد اشتغال را اینگونه مطرح کرد: الفبای استفاده از دریا بندر است. تا زمانی که بندر مطلوب نداشته باشیم، نمیتوانیم از دریا استفاده کنیم؛ لذا هم بندر آستارا، هم انزلی و هم بندر منطقه آزاد باید تجهیز شده و توسعه یابد. این جزء راهبردهای ما است.
اتصال ریل به بندر آستارا و انزلی
استاندار گیلان درباره برنامهریزی در راستای تحقق سیاستهای توسعه دریا محور گفت: هفته گذشته آقای عبدالعلی زاده که دبیر توسعه دریا محور در سطح ملی است؛ به استان گیلان آمد. با او برنامهریزی کردیم که ارگانهای دریایی و سازمانهای دریایی به وظایف خود در استان عمل کنند.
وی ادامه داد: اعم از اینکه دانشکده دریایی ایجاد کنیم یا ریل را به بندر آستارا و به داخل بندر انزلی وصل کنیم. ساخت کشتی در شمال را شروع کنیم و وزارت صمت به وظایفش عمل کند. اینها جزء برنامههای ما است.
حق شناس درباره سرمایه مورد نیاز برای تحقق برنامهریزی انجام شده بیان کرد: امروز شما اگر بخواهید راحتترین شغل را ایجاد کنید، یک ماشین برای فرد بیکار میخرید که در اسنپ کار کند. یک ماشین استاندارد حدود یک میلیارد تومان قیمت دارد.
وی اضافه کرد: ما وظیفه داریم ۳۰ هزار شغل ایجاد کنیم و ایجاد این تعداد شغل اگر شغل ساده باشد، حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع میخواهد. برای شغلهای صنعتی و ماندگار حتماً منابعی بیش از این نیاز داریم. شغلهای صنعتی پر هزینهتر و شغلهای کشاورزی و در نهایت شغلهای خدماتی در ردههای بعدی میزان نیاز به هزینه قرار دارند.
استاندار گیلان بیان کرد: کف نیاز به منابع برای ایجاد ۳۰ هزار اشتغال هدفگذاری شده از ۳۰ هزار میلیارد تومان آغاز میشود. امیدواریم سالهای آینده هم بتوانیم شغل ایجاد کنیم. عدد اعلام شده کف اعتبار مورد نیاز است و احتمالاً به منابع بیشتری هم نیاز داریم.