به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از کانتینر نیوز، درآمد ۲۶.۸ میلیارد دلاری صنعت حملونقل کانتینری در سهماهه سوم بیش از دو برابر درآمد دوره پیش از کووید-۱۹ است. این درآمد بهدلیل بحران دریای سرخ و افزایش تقاضا برای جابهجایی کالا در تمامی خطوط تجاری بهدست آمده است.
براساس گزارش تحلیلگران Linerlytica، با تجزیه و تحلیل درآمد شرکتهای حملونقل کانتینری جهانی فهرستشده، حاشیه سود قبل از بهره ۹ شرکت بزرگ کشتیرانی در بورس از ۱۶ درصد در سهماهه قبل به ۳۳ درصد در سهماهه سوم افزایش یافته است. در این میان، خطوط کشتیرانی هاپاگ-لوید و مرسک از رقبای خود عقب ماندهاند. دو شرکت شریک در همکاری جدید Gemini به میانگین حاشیه سود ۲۳ درصدی در سهماهه سوم دست یافتند که کمتر از نیمی از حاشیه ۵۰.۵ درصدی خط کشتیرانی Evergreen است.
با اینکه شاخصهای مختلف نقطهای از اوجهای اخیر خود خارج شدهاند، درآمد قوی برای شرکتهای بزرگ کشتیرانی در سهماهه چهارم پیشبینی میشود، چیزی که در بنادر سرتاسر جهان مشهود است. بهعنوان مثال، حجم محموله در دو بندر برتر آمریکا، لسآنجلس و لانگ بیچ، در ماه اکتبر رکورد جدیدی ثبت کرد.
این حجم قوی و پایدار احتمالاً در ماههای آینده با هزینههای مصرفکننده قوی و نگرانی واردکنندگان از مسائل کارگری در بنادر همراه خواهد شد. این وضعیت میتواند به افزایش تعرفههای جدید و هزینههای حملونقل در سال آینده منجر شود. به گفته یکی از کارگزاران شرکت Braemar، بازار فعلی نه تنها توسط تقاضا هدایت میشود، بلکه تحت تأثیر مجموعهای از عوامل و بحرانها است که هم بازار حملونقل و هم بازار اجاره کشتی را زنده نگه میدارد.
در پایان این گزارش، شاخص ترکیبی کانتینر Drewry که اخیراً منتشر شده، به ۳,۴۱۲.۸۹ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده که ۶۷ درصد کمتر از اوج ۱۰,۳۷۷ دلاری در سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی است، اما ۱۴۰ درصد بیشتر از میانگین ۱,۴۲۰ دلاری پیش از همهگیری در ۲۰۱۹ میلادی است.