به گزارش گروه بینالملل مانا و به نقل از سایت مؤسسه DNV، براساس یک نظرسنجی، ۶۱ درصد از متخصصان دریایی معتقدند که باوجود نوآوریها و فنّاوریهای جدید در صنعت حملونقل دریایی، در مرحله اول باید افزایش ریسک سایبری ناشی از دیجیتالی شدن را بپذیرند.
هفت نفر از هر ۱۰ نفر، معادل ۷۱ درصد از ۵۰۰ متخصص دریانوردی که توسط موسسه DNV مورد ارزیابی و نظرسنجی قرار گرفتند، بر این باورند که داراییهای صنعتی سازمانها بیش از هر زمان دیگری در برابر حملات سایبری آسیبپذیر هستند. همچنین همان تعداد اذعان میکنند که رهبران سازمانهایشان به حملات سایبری توجه ویژهای دارند و میدانند امنیت سایبری بزرگترین خطری است که تجارت دریایی با آن مواجه است.
در گزارش مؤسسه DNV آمده است که اشتیاق صنعت حملونقل دریایی برای پذیرش و مواجهه با خطرات نوظهور ناشی از تحول دیجیتال که منجر به حملات سایبری جدیدی میشود، بهطور قابل توجهی بیشتر از سایر صنایع زیرساختی حیاتی شامل انرژی، تولید و بخش بهداشتی است. این میل و رغبت به این دلیل است که صنعت باید حجم رو به رشدی از آسیبپذیریها را مدیریت کند.
Orbeck-Nilssen، مدیر بخش دریایی DNV، میگوید: “ما میتوانیم نوآوری داشته باشیم، پیشرفت کنیم و در تضمین انعطافپذیری کسبوکارها و جوامع خود پیشرو باشیم، اما تنها در صورتی که واقعاً ریسک سایبری را مدیریت کنیم. مالکان کشتی، بنادر و کل زنجیره دریایی به طور فزایندهای به فنّاوریهای دیجیتالی وابسته هستند، زیرا این امر صنعت کشتیرانی را به صنعتی سبزتر، ایمنتر و کارآمدتر تبدیل میکند. ”
به گفته وی، در ادامه این نظرسنجی، متخصصان دریایی به تجزیه و تحلیل دادههای پیشرفته، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، ارتباطات ماهوارهای با پهنای باند بالا و عملیاتهای مستقل اشاره میکنند که بزرگترین فرصتها را برای کسب و کارشان در سالهای آینده به وجود میآورند. به طور کلی، فنّاوریهای جدید باعث ارتقای صنعت حملونقل میشوند و فرصتهای طلایی برای این صنعت به ارمغان میآورند، اما از سوی دیگر، آن را در برابر حملات سایبری آسیبپذیر میکنند.
مدیر بخش دریایی مؤسسه DNV در ادامه به تشریح ابعاد دیگری از نظرسنجی پرداخته و یادآور میشود: متخصصان دریانوردی مطمئن هستند که صنعت حملونقل در حال مدیریت ریسک است. بیش از هشت نفر از هر ۱۰ نفر، یعنی ۸۳ درصد از متخصصان دریانوردی، میگویند شرکتی که در آن کار میکنند از وضعیت امنیتی سایبری خوبی برخوردار است و از هر ۱۰ نفر هفت نفر، معادل ۷۰ درصد، مطمئن هستند که سازمان آنها پس از یک حمله سایبری میتواند به سرعت به حالت عادی خود بازگردد.
تقریباً ۷۳ درصد از متخصصان دریایی گزارش میدهند که سازمان آنها در حال افزایش هزینههای امنیت سایبری نسبت به سال گذشته است. اکثریت میگویند که سازمان آنها در برابر پیامدهای احتمالی مانند خرابی داراییها و اختلال در عملیات، سرقت دادههای حساس، آسیب فیزیکی یا تلفات جانی، و زمینگیر شدن کشتیها آماده شدهاند.
در حالی که آگاهی صنعت از ریسک سایبری و سرمایهگذاری در امنیت سایبری به سرعت رشد کرده است، نشانههایی از احساس امنیت کاذب در صنعت دریایی وجود دارد. تنها نیمی (۵۳ درصد) از افراد مورد بررسی مطمئن هستند که سازمان آنها میتواند با آسیبپذیریهای موجود در بخش زنجیره تأمین مقابله کند. ۶۸ درصد نیز معتقدند امنیت فنّاوری اطلاعات سازمانشان قویتر از امنیت فنّاوری عملیاتی (OT) است، که با داراییهای فیزیکی مانند سنسورها، کنترلکنندههای منطقی قابل برنامهریزی (PLC) و سیستمهای اتوماسیون، ایمنی و ناوبری در ارتباط است. حدود ۷۶ درصد میگویند که آموزش امنیت سایبری که سازمان آنها ارائه میدهد به اندازه کافی برای محافظت در برابر تهدیدات پیچیده و پیشرفته نیست.
نگرانیها در میان متخصصان دریایی به دلیل تنشهای ژئوپلیتیکی وجود دارد. ۷۹ درصد از متخصصان دریانوردی نگران این عامل خطر هستند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۵۶ درصد بود.
«Svante Einarsson»، رئیس امنیت سایبری دریایی DNV، میگوید: “صنعت دریایی و سایر بخشهای زیرساختی حیاتی باید گامهای بزرگی در به اشتراک گذاشتن تجربیات امنیت سایبری خود بردارند تا بهطور جمعی بتوانیم بهترین دستورالعملهای ایمنی را داشته باشیم. ”
در پایان این نظرسنجی، مؤسسه DNV خاطرنشان کرده است که اکثریت قریب به اتفاق متخصصان دریانوردی (۹۵ درصد) خواستار همکاری بیشتر در زمینه امنیت سایبری بین سازمانها در صنایع زیرساختی حیاتی هستند.