به گزارش مانا، هادی مومنی در تشریح پروژه موانع حفاظت پیرامونی بنادر تجاری استان بیان کرد: این پروژه در قالب دو قرارداد مجزا با مجموع اعتبار کل ۲۶۵ میلیارد تومان در حال اجراست که در این راستا حدود ۳.۵ کیلومتر دیوار بتنی پیش ساخته و ۵ کیلومتر و ۶۰۰ متر افزایش ارتفاع موانع پیرامونی در بنادر تجاری استان اجرا خواهد شد که در نهایت منجر به افزایش ایمنی و امنیت محوطههای بندری میشود.
مومنی اظهار کرد: یکی از اساسیترین زیرساختها برای بنادر، موانع حفاظت پیرامونی بوده که در واقع نقش حفاظت کنندگی برای کالاهای سرمایه گذاران و سایر تجهیزات استراتژیک بندری را دارد و علاوه بر آن میتواند با بهره گیری از معماری منحصر به فرد در اجرای سازه دیوار حفاظتی، در راستای تکریم ارباب رجوع موجب افزایش جذابیت مبلمان شهری چابهار شود.
وی افزود: پس از تکمیل نقشههای اجرایی فاز دوم این پروژه حدود ۳ کیلومتر و ۸۰۰ متر افزایش ارتفاع موانع پیرامونی کوی بندر و ۶۰۰ متر موانع حفاظت پیرامونی شمال بندر شهید کلانتری به احجام پروژه اضافه میشود که اعتبار کل آن نیز افزایش خواهد یافت.
معاون فنی و مهندسی بنادر و دریانوردی استان ضمن اشاره به نقش و اهمیت بنادر تجاری استان در اقتصاد و معیشت مردم گفت: بنادر تجاری به عنوان مرزهای بازرگانی کشور بخش مهمی از یک شبکه گسترده لجستیک، زمینه تجارت و تبادل کالا بین مناطق دور و نزدیک را فراهم میکند و به طور کلی برنامههای توسعهای بنادر و رفتار آنها تحت تاثیر تحولات جهانی تجارت همواره در حال تغییر بوده و پیوسته خود را با تحولات ایجاد شده در سایر بخشها مانند کشتیرانی بازار سرمایه و گروههای صنعتی و ... انطباق میدهد.
وی با اشاره به اینکه در طول زمان بنادر از یک مرکز ساده به یک زیربنای مهم که پشتیبان اقتصادی کشورها تبدیل شده اند، افزود: بنادری که بتوانند بر اساس کنوانسیونها و الزامات بین المللی و همگام با تکنولوژیهای روز با هدف تسهیل امورات ذینفعان و افزایش امنیت عملیات بندری حرکت کنند به عنوان بنادر پیشرو از آنها یاد میشود و بنادر تجاری استان سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص با قرارگیری در مسیر کریدورهای بینالمللی و نیز به عنوان دروازه ورودی از اقیانوس به کشور میتوانند با تکمیل زیرساختها مختلف به یکی از مهمترین بنادر کشور و منطقه تبدیل شده و نقش آفرینی فعالی را در حوزه حمل و نقل دریایی انجام دهند.