۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹

راه اندازی اولین بندر سبز در چین

بندر ویفانگ چین با تجهیزاتی الکترونیکی و سازگار با محیط زیست، سیستم یکپارچه انرژی سبز و ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژنی، و با دریافت گواهینامه از انجمن طبقه‌بندی چین، به اولین بندر با کربن صفر در این کشور تبدیل شد.
کد خبر: ۱۰۰۷۶۹

راه اندازی اولین بندر سبز در چین

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا و به نقل از Hellenic Shipping News، بندر ویفانگ، به عنوان بخشی از بندر بوهایوان تحت گروه بندر شاندونگ (SPG) چین، از طرح بندر سبز و کم‌کربن خود رونمایی کرده و به نخستین بندر بدون انتشار کربن در چین تبدیل شده است. این رویداد نقطه عطفی در تلاش‌های این کشور برای پایداری و توسعه سبز محسوب می‌شود. میزان استفاده از انرژی پاک در این بندر از ۴۹.۵ درصد به ۶۲ درصد افزایش یافته است.

«وانگ رویجی»، مدیر کل شرکت صدور گواهینامه انجمن طبقه‌بندی چین (CCSC)، اظهار داشت که فرآیند صدور گواهینامه برای ارزیابی انتشار کربن طبق استاندارد‌های بین‌المللی انجام شده است.

«لیو گانگ»، معاون اجرایی بندر بوهایوان، گفت که بندر ویفانگ اکنون به هدف بندر کربن صفر دست یافته است. وی تاکید کرد که تعریف درست بندر کربن صفر به معنای انتشار صفر گاز‌های گلخانه‌ای در کل بندر است. ما با ذینفعان لجستیک در جهت معرفی وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از کشتی‌هایی که در بندر پهلو می‌گیرند، همکاری خواهیم کرد و این بندر زنجیرۀ لجستیک سبز ایجاد خواهد کرد.

«سان چائو»، معاون مدیر‌کل بندر بوهایوان، یادآور شد که تمامی تأسیسات اصلی در بندر ویفانگ با انرژی الکتریکی و هیدروژنی سازگار با محیط زیست فعالیت می‌کنند. بندر ویفانگ با ایجاد یک سیستم یکپارچه انرژی سبز از طریق انرژی بادی، خورشیدی و فنّاوری‌های ذخیره‌سازی انرژی، به خودکفایی کامل انرژی دست یافته است.

این پروژه، نخستین پروژه نمایشی یکپارچه چین برای تولید، حمل‌ونقل، ذخیره‌سازی و استفاده از هیدروژن سبز است که سالانه ۵ میلیون کیلووات ساعت برق سبز فراهم می‌کند. این امر موجب صرفه‌جویی ۱.۳۵ میلیارد دلاری در هزینه‌های برق بندر ویفانگ و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن تا ۵۷۰۰۰ تُن در سال می‌شود. همچنین، برق مازاد برای جامعه نیز در دسترس است. ظرفیت طراحی‌شده روزانه برای ایستگاه‌های سوخت‌گیری هیدروژن در بندر ویفانگ می‌تواند نیاز‌های وسایل نقلیه هیدروژنی را برآورده کند.

این بندر در مقایسه با نیروگاه‌های سنتی زغال‌سنگ، که برق مشابه تولید می‌کنند، سالانه معادل ۲۱۰۰۰ تُن زغال‌سنگ استاندارد صرفه‌جویی می‌کند، که تأثیر بسزایی بر محیط زیست دارد.

در پایان این گزارش آمده است که راه‌اندازی اولین بندر بدون انتشار کربن در چین، گامی بزرگ به سوی تحقق اهداف کربن صفر است و می‌تواند به عنوان الگویی برای بخش بندری در سراسر جهان عمل کند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار