به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از Hellenic Shipping News، مؤسسه گیبسون اعلام کرد که افزایش چشمگیر سرمایهگذاری در بخش نفتکشها به دلیل زودبازده بودن صنعت حملونقل نفتکشها از زمان جنگ روسیه و اوکراین و فروش نفتکشهای فرسوده به کارگزاران و دلالان نفتی که برای روسیه کار میکنند، صورت گرفته است.
براساس این گزارش، کشتیهای نوساز حتی با وجود تأخیر در تحویل، میتوانند ارزش بهتری نسبت به کشتیهای دستدوم داشته باشند. قیمت نفتکشهای نوساز از اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی بهطور متوسط حدود ۵۵ درصد افزایش یافته است و قیمتهای کشتیهای ۱۵ ساله بیشترین سود را داشتهاند. عمر این کشتیها بدون شک بیشتر از بازارهای معمولی است؛ با این حال، هیچ نشانه روشنی از سن احتمالی اسقاط آنها وجود ندارد.
در ادامه، گیبسون اشاره میکند که ارزیابی دقیق چشمانداز تخریب نفتکشها و ارزیابی آن براساس سفارشات موجود بسیار چالشبرانگیز خواهد بود. حتی اگر این کشتیها اسقاط نشوند، بخش بزرگی از بازار نفتکشها ممکن است غیرقابل تعمیر باقی بمانند.
با وجود تمام این مسائل، سفارشات نفتکشها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، بهطوری که ۴۲ مورد سفارش قطعی و ۱۶ مورد دیگر برای سفارش نفتکشهای غولپیکر در سال ۲۰۲۴ میلادی در رسانهها گزارش شده است که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون است.
برای بخش تانکرهای نفتی بزرگ و متوسط، بیش از ۱۳۰ سفارش از ژانویه ۲۰۲۴ میلادی ثبت شده که در مقایسه با ۱۴۵ سفارش سال گذشته نسبتاً بالا بوده و ۱۸ درصد سفارشات در دست ساخت را شامل میشود.
در ادامه گزارش آمده است که سفارشات کشتیهای سوئزمکس و افرامکس به ترتیب ۳۵ و ۶۷ سفارش در سال جاری کاهش یافته است که به طور قابل توجهی نسبت به سرمایهگذاران در سال گذشته کاهش داشته است. در حال حاضر، سفارش کشتیهای سوئزمکس تنها ۱۵ درصد از کل سفارشات را شامل میشود.
در بخش پاناماکس و هندیسایز نیز افزایش اندکی به دنبال سالها سرمایهگذاری اندک در این بخشها در بیشتر دهه گذشته مشاهده شده است. کشتیهای پاناماکس ۱۳ درصد، افرامکس ۱۷ درصد و هندی سایزها با ۳.۶ درصد کمترین بخش را در دفترچه سفارشات دارند.