۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
بازدید استاندار هرمزگان از بندر شهید رجایی؛

روند احداث پایانه مواد معدنی امیدوارکننده است/ الحاق اراضی ۲۴۰۰ هکتاری شهید رجایی در آینده نزدیک

استاندار هرمزگان از روند ظرفیت‌سازی، احداث و تکمیل طرح‌های شاخص بندر شهید رجایی بازدید کرد و ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته سازمان بنادر و این اداره‌کل در حوزه‌های بندری با اهمیت توسعه اقتصاد دریامحور براساس مدل مسأله محوری مباحث براساس مدل مسأله محوری رهبر انقلاب پرداخت.
کد خبر: ۱۰۰۶۴۲

روند احداث پایانه مواد معدنی امیدوارکننده است/ الحاق اراضی ۲۴۰۰ هکتاری شهید رجایی در آینده نزدیک

به گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، مهدی دوستی طی این بازدید اظهار کرد: برای تمامی چالش‌ها، مسائل و فعالیت‌های بندری در دست اقدام در مجتمع بندری شهید رجایی طرح‌های خوبی تعریف، گردآوری و به بخش‌های خصوصی واگذار شده که اهمیت و میزان پیشرفت کار در نشست‌های دوره‌ای و کارگروه‌های دریامحور پروژه‌های حوزه بندری بررسی می‌شود.

وی در این رابطه بیان کرد: در سال‌های اخیر چند چالش در این بندر از جمله " پیرامون مباحث مربوط به غلات، ریل و مواد معدنی، فقدان پسکرانه و مسائل حوزه عمرانی از جمله روکش‌ها و کریدور‌های نفتی روبه‌رو بود که در بازدید امروز شاهد پویایی و سرعت کار در بحث احداث پایانه مواد معدنی هم در بخش خشکی و هم دریایی آن هستیم.

نماینده دولت در هرمزگان گفت: در این طرح یک شبکه‌ای به عنوان ترانزیت و انتقال کالا طراحی شده است که در آینده اثرگذاری خوبی در حوزه صادرات مواد معدنی برای کشور ایجاد خواهد شد.   

دوستی ادامه داد: در حوزه غلات نیز دو سیلو به ظرفیت ۲۵۰ هزار تُن طراحی شده که در این بخش نیز از برنامه زمان‌بندی نیز جلوتر هستند و در بحث ساماندهی خطوط لوله‌های نفتی نیز پیشرفت‌های خوبی را شاهد هستیم.  

وی در بخش دیگری از طرح ۲۴۰۰ هکتاری بندر شهید رجایی به عنوان یکی از کار‌های بر زمین مانده یاد کرد که به همت سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی این کار مهم شروع شده و ساخت پل اتصال به اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پسکرانه بندر شهید رجایی و احداث تأسیسات زیربنایی این اراضی دو اقدام مهم ملی در راستای اقتصاد ملی و محلی است.

استاندار هرمزگان افزود: در اراضی ۱۴۰ هکتاری که کار پشتیبانی برای تأمین نیاز‌های آب و برق به عنوان گران‌ترین بخش برعهده دارد نیز میزان سرعت رضایت‌بخش است و در بحث ریلی نیز با توجه به کار‌های خوبی که در حوزه سخت‌افزاری انجام شده قرار است کار‌های نرم افزاری آن نیز با جدیت دنبال شود.  

دوستی هدف از ایجاد  پایانه مکانیزه ریلی مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی را سهولت در حمل‌و‌نقل مواد فله و کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل این مواد عنوان کرد و گفت: بخشی از این طرح‌های بندری که مورد بازدید قرار گرفت تا قبل از دهه فجر و بخشی نیز تا پایان سال ۱۴۰۴ قابل بهره‌برداری خواهد بود.  

وی در بخش دیگری با بیان اینکه مردم یکی از سرفصل‌های اصلی ابلاغیه سیاست‌های رهبری اقتصاد دریامحور هستند، به اهمیت اقتصاد ساحل‌نشینیان و طرح‌های مردم‌محور پرداخت و بیان کرد: با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از مهرماه سال گذشته راه‌اندازی هنرستان‌های جوار و مهارتی مرتبط با دریا در جهت تامین نیرو‌های جوان حوزه‌های دریایی و بندری آغاز شده که یک کار بزرگ در استان  هرمزگان محسوب می‌شود.  

استاندار هرمزگان، یکی دیگر از برنامه‌های مثبت سازمان بنادر را تامین و فراهم کردن بستر دسترسی مردم ساحل‌نشین به دریا عنوان کرد و بیان داشت: با راه‌اندازی زیرساخت‌های دریایی از جمله بندر خمیر صادرات مواد معدنی به کشور‌های همسایه شرقی ما رونق گرفته و این جای خوشحالی دارد.

دوستی گفت: با راه‌اندازی بندرگاه سیریک در ذیل سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز علاوه بر رونق و کاهش مسیر ترانزیت خودرو زمینه معیشت مردم بومی و حوزه شرق استان هرمزگان رونق خواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد: با تکمیل طرح‌های دریایی و بندری در بنادر و اسکله‌های مربوط به جزایر بوموسی، لارک، هرمز، یک شبکه بندری کشور که بخش اعظم آن در هرمزگان قرار دارد، در موازی با شبکه ملی در توسعه اقتصاد محلی نیز بسیار اثرگذار خواهد بود.  

گفتنی است؛ استاندار هرمزگان ضمن بازدید از طرح توسعه پیرامونی بندر شهید رجایی و اقدامات انجام شده در این راستا از مسائل امنیتی آن نیز ابراز رضایت کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار