۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹

کاهش آسیب‌های زیست محیطی به دریا طی فرایند پرورش ماهی

مجری طرح پرورش ماهی در دریا با اشاره به آسیب‌های احتمالی زیست محیطی به دریا طی فرایند پرورش در قفس، گفت: با معرفی فنّاوری‌های نوین مانند کشت فیلتر‌های زیستی در اطراف قفس‌ها، به طور یقین آسیب‌های احتمالی از بین رفته و همانند یک اکوسیستم پایدار، توسعه طرح استمرار خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۰۳۳۱

کاهش آسیب‌های زیست محیطی به دریا طی فرایند پرورش ماهی

 

محمد رنگرز جدی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به آسیب‌های احتمالی زیست محیطی به دریا طی فرایند پرورش در قفس، گفت: با معرفی فنّاوری‌های نوین مانند کشت فیلتر‌های زیستی در اطراف قفس‌ها، به طور یقین آسیب‌های احتمالی از بین رفته و همانند یک اکوسیستم پایدار، توسعه طرح استمرار خواهد داشت.
مجری طرح پرورش ماهی در دریا، ادامه داد: برای مدیریت زیست محیطی در اطراف قفس‌ها و پالایش محیط دریایی؛ با تولید محصولات جانبی با ارزش بالا از جمله پرورش آبزیان در سطوح مختلف آب، اقدامات مؤثری می‌توان انجام داد.
وی خاطرنشان ساخت: توجه به کشت سطوح پایین تروفی در گیاهان آبزی و جلبک‌ها یا پرورش گونه‌های پایین هرم غذایی شامل انواع فیلتر‌های زیستی، صدف مهار (اویستر)، خیار دریایی، توتیا و..  باعث جذب و کاهش بار مواد آلی تولید شده در قفس شده و اثرات آلایندگی را به مراتب کاهش می‌دهد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران ادامه داد: همچنین با تولید محصولات جانبی با ارزش دریایی، به طور مثال از جلبک‌های دریایی در تولید انواع رنگدانه‌ها، محیط کشت آگار و ... و یا ضایعات فرآوری آبزیان تولید شده در قفس و اطراف آن، اقدامات فنّاورانه و استارت آپ‌های موفقی می‌توان ایجاد کرد.
وی با اشاره به فعالیت ۴۰ مزرعه پرورش ماهی در دریا طی چند سال اخیر از راه اندازی ۳۰ مزرعه جدید پرورش ماهی در دریا خبر داد و گفت: این مزارع  با استقرار ۸۶ قفس جدید در آب‌های خلیج فارس و دریای خزر ایجاد شده‌اند که در مجموع هم اکنون شاهد فعالیت ۷۰ مزرعه پرورش ماهی در خلیج فارس و دریای خزر هستیم.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، ادامه داد: با این ۳۰ مزرعه جدید، مجموع ظرفیت تولید ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن ماهی در دریا ایجاد شده است که نقش مهمی در توسعه این صنعت مهم شیلاتی خواهد داشت.
رنگرزجدی در ادامه گفته‌های خود در خصوص میزان ذخیره سازی در مزارع پرورش ماهی در دریا، تصریح کرد: بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در ۳۵۶ قفس دریایی طی فصل پرورش ۱۴۰۱-۱۴۰۲ ذخیره سازی شده است.
وی در ادامه گفته‌های خود از صدور ۳۰۲  فقره پروانه تأسیس مزرعه جدید پرورش ماهی در دریا در خلیج فارس و دریای عمان با ظرفیت تولید ۲۳۶ هزار و ۵۵۰ تن خبر داد.
 

ارسال نظرات
آخرین اخبار