۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸

کشتی‌های تحویلی جدید جذب مسیر‌های منتهی به دماغه امید نیک شدند

کشتی‌هایی که به تازگی تحویل خطوط کشتیرانی شدند با ظرفیت کامل در مسیر‌های منتهی به دماغه امید نیک فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۹۸۵۷۵

کشتی‌های تحویلی جدید جذب مسیر‌های منتهی به دماغه امید نیک شدند


به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از کانتینر نیوز؛ بر‌اساس گزارش مؤسسه Linerlytica ظرفیت کشتی‌های نوساز کانتینری که از اکتبر ۲۰۲۳ میلادی وارد خطوط کشتیرانی شده باعث شده تا ظرفیت این خطوط به میزان ۱.۲۶ میلیون teu افزایش یافته و جذب مسیر‌های مربوط به بنادر آفریقا‌‎‌یی شوند.  

بر‌اساس این گزارش در مسیر خاورِ‌دور به دریای مدیترانه صنعت کشتیرانی شاهد جهش ۶۱۰۰۰۰ teu بود که نیمی از ظرفیت را به خود اختصاص داده است.  

پس از آن در مسیر شرق دور به شمال اروپا رقم ۲۶۰ هزار teu ثبت شده است. در گزارش Linerlytica آمده تمام ظرفیت‌های جدید تحویل شده در پنج ماه گذشته به طور کامل جذب خطوط کشتیرانی شده و هنوز برای ۴۰۰۰۰۰ teu جدید ظرفیت وجود دارد.

از سوی دیگر گزار‌ش آلفا لاینر حاکی است که شرکت MSC بیشترین تعداد کشتی‌های تحویلی را به خود اختصاص داده و پس از آن خط کشتیرانی فرانسوی CMA CGM و کشتیرانی چینی کاسکو قرار دارند.  

بدین ترتیب تحلیلگران آلفا لاینر بر این عقیده‌اند که تحولات دریای سرخ باعث شد تا مسیر‌های کشتیرانی طولانی شود، اما چشم انداز پویای صنعت کشتیرانی امیدوار کننده است.  

به گفته «فرانک کنی»، مدیر شرکت Cleo که شبکه‌های یکپارچه سازی زنجیرۀ تامین را هدایت می‌کند اختلال در حمل‌و‌نقل دریایی در دریای سرخ در حال حاضر به شکل عادی درآمده و صاحبان خطوط به راحتی تشخیص می‌دهند که نباید وارد مهلکه دریای سرخ شوند حتی اگر مسیر‌ها طولانی‌تر از وضعیت فعلی باشد.  

وی در ادامه به کانتینر نیوز گفت: بحران دریای سرخ مانند دوران همه گیری کرونا به شرکت‌ها یاد‌آوری کرده که باید خود را با شرایط، سیستم‌ها و استراتژی تطبیق داده و برنامه ریزی آینده نگری داشته باشند.

در واقع در حال حاضر برخورد عجولانه‌ای که اوایل بحران دریای سرخ شاهد بودیم از بین رفته و مدیران شرکت‌ها به خوبی می‌دانند چه چیزی بر سر راه آن‌ها قرار دارد که باید با آن مقابله کنند در واقع خطوط کشتیرانی به چابکی و انعطاف پذیری دست یافته و برای مقابله با اختلال‌های بزرگتر آماده می‌شوند.  

 کاهش نرخ حمل کانتینر در برخی مسیر‌های حمل کالا

از سوی دیگر بر‌اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی بورس بالتیک با پایان تعطیلات سال نوی چینی و انطباق خطوط کشتیرانی با اختلالات موجود در دریای سرخ و هدایت کشتی‌ها به دماغه امید نیک نرخ‌های کانتینری که به اوج خود رسیده بودند، با کمی کاهش مواجه شدند.  

«جودا لوین»، سرپرست مؤسسه  تحقیقاتی Freightos به خبر‌نگار کانتینر نیوز گفت: نرخ‌ها در مسیر آسیا به شمال اروپا  و مدیترانه طی ماه فوریه کاهش یافت به گونه‌ای که نرخ حمل کانتینر از آسیا به اروپای شمالی با ۱۷ درصد کاهش به ۴۵۵۳ دلار به ازای  هر کانتینر ۴۰ فوتی و در مسیر آسیا به مدیترانه با ۱۹ درصد کاهش به ۵۲۲۴ دلار رسید که این نرخ‌ها سه برابر نرخ‌های موجود در فوریه ۲۰۱۹ میلادی است.  

در این راستا قیمت حمل کانتینر از آسیا به آمریکا در ماه فوریه کمی روند صعودی به خود گرفت و نرخ حمل کانتینر از آسیا به سواحل شرقی آمریکا با ۹ درصد افزایش به ۶۷۰۹ دلار و از سواحل غربی آسیا به آمریکا با ۱۷ درصد افزایش به ۴۸۰۹  دلار رسید.  

در همین حال «لارس جنسن»، مدیرعامل موسسه Vespucci Maritime طی گزارشی نوشت در حال حاضر شبکه‌های حمل‌و‌نقل کانتینری در حلقه مربوط به آفریقا تثبیت و اختلالات اولیه تا حد زیادی برطرف شده به گونه‌ای که ظرفیت‌ها به سطحی رسیده که شاید در آینده صنعت کانتینری با کمبود ظرفیت مواجه شود.  

وی در پایان گفت: با شرایطی که شبه نظامیان حوثی در دریای سرخ پدید آورده‌اند ترانزیت از دریای سرخ به این زودی از سر گرفته نمی‌شود و همچنان مسیر‌ها به بنادر آفریقایی ختم می‌شود.

 

کشتی‌های تحویلی جدید جذب مسیر‌های منتهی به دماغه امید نیک شدند

ارسال نظرات
آخرین اخبار