۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸

عملیات والفجر ۸؛ اوج اقتدار و ابتکار عمل ایران در هشت سال دفاع مقدس

عملیات غرورآفرین والفجر ۸ که در ۲۰ بهمن ماه ۱۳۶۴ در کرانه شرقی اروندرود توسط رزمندگان اسلام رقم خورد اوج اقتدار و ابتکار جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس را به جهانیان نشان داد.
کد خبر: ۹۸۳۲۶

عملیات والفجر ۸؛ اوج اقتدار و ابتکار عمل ایران در هشت سال دفاع مقدس

این عملیات آبی - خاکی که در جنگ‌های دنیا بی‌سابقه بود در منطقه خسروآباد تا رأس‌البیشه با عبور از آبراه اروندرود آغاز شد.
با شروع عملیات، غواص‌های خط شکن معروف به مردان قورباغه ایران که از قبل به درون اروندرود رفته و در نزدیکی سنگر‌های دشمن کمین کرده بودند، تهاجم خود را برای شکستن خط دشمن و پاک‌سازی آن آغاز کردند و هم‌زمان، آتش پرحجم ادوات و توپخانه خودی روی ساحل جنوبی اروندرود  اجرا شد و بلافاصله نیرو‌های موج دوم که داخل قایق‌ها - در نهر‌های منتهی به اروندرود منتظر بودند، به ساحل جنوبی اروند منتقل شده و به توسعه سرپل مبادرت ورزیدند.
پس از پاک‌سازی خط اول، می‌بایست به منظور مقابله با پاتک‌های دشمن و نیز تثبیت و تأمین سرپل اولیه، دو حرکت شامل دور زدن و محاصره شهر فاو و حضور در محور ساحلی واقع در جناح شمالی توسط رزمندگان اسلام انجام شد.
بر همین اساس، دو لشکر پرتوان سپاه و بسیج عملیات خود را با هدف پاک‌سازی و الحاق خط اول آغاز کردند و قبل از روشن شدن آسمان، پس از درهم شکستن مقاومت‌های ضعیف دشمن، یگان مأمور جهت تصرف شهر نفتی فاو، با حضور در مدخل ورودی شهر به محاصره آن پرداخت. در جنوب شهر نیز یکی دیگر از یگان‌ها با طی مسافت زیادی در عمق، خود را به کانال خور عبدالله رساند و در نتیجه، این شهر از شمال و جنوب به محاصره درآمد.
پس از محاصره شهر فاو و حضور پرقدرت نیرو‌ها در محور ساحلی و نیز دست‌یابی به خور عبدالله، پاک‌سازی منطقه رأس‌البیشه از باقی مانده نیرو‌های دشمن آغاز شد و در نتیجه، شهر و نیز نخلستان‌های شمال و جنوب آن به طور کامل پاک‌سازی شد.
رزمندگان خودی موفق شدند علاوه بر تصرف شهر فاو و پاک‌سازی کامل منطقه، در شمال شهر (محور ساحلی) حضور یابند و به این ترتیب اهداف مورد نظر در مراحل اول و دوم عملیات با موفقیت تامین شد.
در ادامه عملیات، قوای خودی در محور جاده استراتژیک، ام القصر و کارخانه نمک، بر حملات خود شدت بخشیده و توانستند ضمن تصرف نیمی از کارخانه نمک، روی جاده بندر ام القصر نیز خطی به موازات این کارخانه تشکیل دهند. سپس، طی چند شب درگیری متوالی، رزمندگان خودی با درهم شکستن خطوط دشمن موفق شدند در شب هشتم، خود را به سه‌راهی کارخانه نمک رسانده و با احداث چند رده خاک‌ریز بلند و آرایش مناسب ضدزره، در پشت آن مستقر شوند.
آزادسازی ۹۴۰ کیلومتر مربع،  ۳۰ کیلومتر مربع ساحل خلیج فارس، ۶۰ کیلومتر مربع، منطقه آبی آزاد شده در خلیج فارس تصرف شهر فاو و تأسیسات نفتی و بندری آن، تصرف دو پایگاه موشکی ساحل به دریا، انسداد راه ورود عراق به خلیج فارس، تسلط کامل بر اروند رود، تسلط بر خورعبدالله، تامین شمال خلیج فارس و ایجاد امکان تردد کشتی‌ها به بندر امام خمینی، تهدید بندر ام‌القصر، هم‌مرزی با کویت، به اسارت درآوردن ۲۱۰۵ تن از نیرو‌های دشمن، کشته و زخمی شدن حدود ۱۵۰۰۰ تن دیگر، انهدام ۳۹ فروند هواپیما، پنج فروند بالگرد جنگی، ۳۰۰ دستگاه تانک، ۲۴۰ دستگاه نفربر، پنج  دستگاه لودر و بلدوزر، ۲۵۰ دستگاه انواع خودرو، ۲۰ قبضه توپ صحرایی، ۵۵ قبضه توپ ضدهوایی، دو فروند ناوچه موشک‌انداز، به غنیمت گرفتن ۵۰ دستگاه تانک، ۴۵ دستگاه نفربر، ۳۰ دستگاه لودر و بلدوزر، ۱۸۰ دستگاه انواع خودرو، سه دستگاه رادار موشکی، ۲۰ قبضه توپ صحرایی، ۱۲۰ قبضه توپ ضدهوایی بخشی از نتایج این عملیات بود.
فتح فاو در عملیات والفجر ۸ برای جهانیان باورکردنی نبود. عبور از اروندرود و مقابله با دشمن که در سنگر‌های مطمئن به انتظار نشسته است غیرقابل باور بود و پس از فتح فاو رسانه‌های بیگانه به نفع رژیم صدام تبلیغات واهی کردند.
ساخت پل بعثت بر روی اروندرود و سد‌های خاکی بر روی آبراه بهمنشیر از توانمندی‌های بسیار بالای مهندسی جنگ حکایت داشت که رزمندگان اسلام دوشادوش جهاد سازندگی به طور شبانه‌روزی کار‌های مهندسی را انجام دادند.
به دنبال تحولات جدید و تغییر توازن به سود ایران شورای امنیت سازمان ملل در سوم اسفند ماه ۱۳۶۴ به تهیه پیش‌نویس و صدور یک بیانیه مهم اقدام کرد، ولی این پیش‌نویس با مخالفت آمریکا و فرانسه روبه‌رو شد.
سرانجام پیروزی‌های به دست آمده در عملیات والفجر ۸ و نیز اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران منجر به آن شد که شورای امنیت در پیش‌نویس اولیه قطعنامه بعدی گامی به سوی خواست‌های به حق ایران بردارد.
عملیات والفجر ۸ عملیات آبی خاکی تهاجمی رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود و به مدت ۷۵ روز با موفقیت کامل رزمندگان اسلام انجام شد.
در نتیجه این عملیات ایران بر سواحل اروند، ساحل شمالی خور عبدالله و شبه جزیره فاو مسلط شد و راه ورود عراق به خلیج فارس از طریق فاو قطع شد.
در سی و هشتمین سالروز عملیات غرورآفرین والفجر ۸، یاد و خاطره همه شهدای این عملیات را گرامی می‌داریم.
یادمان شهدای عملیات والفجر ۸ در کرانه شرقی اروندرود و روبروی شهر بندری فاو، سالانه میزبان هزاران نفر از کاروان‌های راهیان نور از سراسر کشور و اتباع کشور‌های خارجی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار